Strona główna
Serdecznie witamy! break

Będę Przedszkolakiem!

 

Ważne informacje dla Rodziców dzieci nowoprzyjętych do przedszkola 

 

Dodatkowe informacje:

 Program adaptacyjny (proszę kliknąć)

  Ulotka dla rodziców (proszę kliknąć)


         Zanim pójdę do przedszkola (proszę kliknąć)

        List do rodziców (proszę kliknąć)

                                                                

 

Atuty naszego Przedszkola:

  • serdeczna, rodzinna atmosfera, 
  • indywidualne i podmiotowe traktowanie każdego dziecka,
  • usytuowanie przedszkola z dala od ruchliwych i zadymionych ulic,
  • bogata oferta zajęć dodatkowych,
  • stosowanie elementów nowoczesnych metody i formy pracy, 
  • indywidualne i podmiotowe traktowanie każdego dziecka,
  • bogata oferta zajęć dodatkowych,
  • dobrze wyposażone sale oraz duży plac do zabaw ruchowych na powietrzu,  
  • wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna,                 
  • smaczna, zdrowa i urozmaicona kuchnia.           


Rady dla rodziców:

  • nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić,
  • kontroluj to co mówisz. Zamiast "już mozemy wracać do domu", powiedz "teraz możemy iść do domu"
  • nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres,
  • jeśli dziecko przy pożeganniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata. Rozstania z tatą są mniej bolesne.
  • Pamiętaj! Żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem!


Co może zrobić rodzic, by ułatwić dziecku przekroczenie progu przedszkolnego?

  • Wytwarzać u dziecka pozytywne nastawienie do przedszkola.
  • Stopniowo dostosowywać rytm dnia dziecka do tego, jaki panuje w przedszkolu (np. zbliżone pory posiłków, przesunięcie drzemki na godzinę odpowiadającą porze leżakowania).
  • Kształtować u dziecka umiejętności porozumiewania się z innymi dziećmi i dorosłymi (poprzez zachętę do prowadzenia rozmów, dzielenie się przeżyciami).
  • Włączyć dziecko w przygotowania do pójścia do przedszkola, kupując wspólnie np. piżamkę.
  • Przeprowadzić tzw. trening umiejętności społecznych, polegający na doświadczaniu przez dziecko przebywania z innymi dorosłymi i dziećmi, a także rozstania z rodzicami.
  • Wdrażać dziecko do samoobsługi (samodzielne jedzenie łyżką, mycie rąk, załatwianie potrzeb fizjologicznych, zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby).
  • Dostarczać dziecku materiały plastyczne, z którymi zetknie się w przedszkolu.
  • Stopniowo oswajać dziecko z okolicą, budynkiem przedszkolnym, placem zabaw, a także salą i personelem placówki.
  • Brać udział w zajęciach adaptacyjnych.


Adaptację ułatwia:

  • Racjonalne podjęcie decyzji.
  • Pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu).
  • Poznanie placówki przez dziecko.
  • Wcześniejsze dostarczanie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi, bycia bez mamy.
  • Umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi.
  • Usamodzielnienie dziecka.
  • Jasne ustalenia reguł gry i konsekwencja w ich przestrzeganiu (kto, gdzie, kiedy, dlaczego).
  • Stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu, bez posiłków, leżakowania), towarzyszenie dziecku.
  • Akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie dziecka.
  • Okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania.
  • Czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola.
  • Ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i domu.


Adaptację utrudnia:

  • Niepewność decyzji.
  • Brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu.
  • Nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą. Traktowanie dziecka przedmiotowo (syndrom „worka kartofli”).
  • Wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia.
  • Nieznajomość placówki.
  • Brak jasnych reguł,zmienność.
  • Brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi.
  • „Złe” przyzwyczajenia dziecka (np. zasypianie z dzieckiem).
  • Straszenie przedszkolem, paniami...
  • Brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucanie.


Dobre rady na pierwszy dzień:

  • Opowiedz dziecku jak będzie wyglądał jego dzień i postaraj się, by tak było.
  • Możliwie konkretnie powiedz dziecku, kiedy je odbierzesz (np. po obiedzie, a nie „za chwilkę”) i koniecznie dotrzymaj obietnicy.
  • Nie przeciągaj pożegnania - nic tak nie utrwala płaczu dziecka jak świadomość, że za jego pomocą może ono osiągnąć to, na czym mu w danej chwili zależy.
  • Kontroluj co mówisz do dziecka.
  • Bądź świadomy, że często drugie pożegnanie jest trudniejsze i bardziej dramatyczne od pierwszego.

 

Postawy i zachowania dorosłych.

Postawy i zachowania dorosłych stanowią dla dziecka pierwsze wzorce,
z których będzie czerpać w trakcie życia.


PAMIĘTAJMY!

  • Jeśli dziecko jest zawstydzane, uczy się poczucia winy.
  • Jeśli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić siebie.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni, uczy się tego, jak znaleźć miłość w świecie.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.
  • Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności.
  • Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy się być cierpliwym.

 

 

Imię i Nazwisko, Firma *
E-mail: *
Numer telefonu
Pytanie: *
 
 
Prosimy wypełnić pola oznaczone (*)

« Powrót

Przedszkole nr 4 w Złotowie

ul. Królowej Jadwigi 54, 77-400 Złotów
tel. +48 67 263 2705