Publiczne
Przedszkole nr 2
w Złotowie
ul. 8 Marca 18, 77-400 Złotów
tel. 730 018 008
e-mail: p2@przedszkola-zlotow.pl
TERAPIA PSYCHOLOGICZNA
Jadwiga Barycka - psycholog
kontakt: jadziabarycka@o2.pl
Zabawy i zadania terapeutyczne dla dzieci
Bystre oko
Dziecko stoi naprzeciwko nas oko w oko. Przez minutę nawzajem przyglądamy się sobie i zapamiętujemy możliwie najwięcej szczegółów. Następnie odwracamy się do siebie plecami i zadajemy sobie pytania dotyczące naszego wyglądu (kto najwięcej zapamiętał szczegółów).
Kran - liczymy krople
Dziecko ma zamknięte oczy, prowadzący odkręca powoli kran, aż zaczną z niego spadać krople. Dziecko liczy je w myślach. Po maksymalnie 20 kroplach kran jest zakręcony. Dziecko otwiera oczy i podaje liczbę policzonych kropli.
Ćwiczenia z książką
Dziecko maszeruje z książką na głowie tak, aby nie spadła, siadają z nią na krzesełku. Wznosi ramiona, wykonuje przysiady, rozgląda się na boki, wykonują krążenia nóg, rąk, itp. Modyfikacją zabawy mogą być ćwiczenia w parze (oczywiście z książką na głowie)np.: huśtawka - trzymając się za ręce wykonują naprzemiennie przysiady, albo :Wstań, popatrz w lewo, wstań, popatrz w prawo, usiądź.
Papierowa kula
Przygotowujemy stos zużytych gazet. Dziecko robią z nich kule. Można nimi rzucać jak piłką, podawać między sobą, rzucać do celu.
Plakat „Jestem wspaniały” – dziecko z pomocą rodzica wykonuje wspólny plakat, na którym umieszcza swoje zdolności rysunki zdolności to co robi bardzo dobrze i czego się już nauczył.
Rekin
Dziecko siedzi płasko na podłodze i trzyma koc na wysokości brody. Rodzic jest – „rekin” wchodzi pod koc i próbuje wciągnąć tam dziecko. Podsumowaniem zabawy jest rozmowa na temat: Jak czułeś się w roli porwanego przez rekina?
Lustro– Dziecko stoi naprzeciwko rodzica , który jest lustrem. Rodzic pokazuje różne miny wyrażające emocje, dziecko próbuje je dokładnie powtórzyć. Potem następuje zamiana ról.
Kącik emocji – Dziecko wybiera w pokoju kącik i urządza go według własnego pomysłu. Gromadząc w nim przedmioty ułatwiające mu panowanie nad emocjami, np. poduszki, przytulanki, kredki, papier, gazety, radio i płyty CD z muzyką różnego rodzaju. Wspólnie ustalają zasady korzystania z kącika.
Kodeks złości – opracowanie wspólnie z dzieckiem listy pozytywnych i negatywnych sposobów wyrażania złości (Co wolno? Czego nie wolno robić, jak się złoszczę?) i umieszczenie ich w formie kąciku w pokoju.
Czarodziejski koc
CO BĘDZIE POTRZEBNE: kocyk
Zabawa w detektywa.
Należy ukryć pod kocem jeden z przedmiotów, które zna dziecko. Zadaniem małego detektywa jest odgadnięcie, na podstawie samego kształtu, co koc przykrywa. Najpierw dziecko może schować aby rodzic odgadywał, co maluch ukrył pod kocem. Gdy sam się ukryje, można „odgadywać”, jakie części jego ciała wyczuwasz. Oprócz miłego masażu, ogromną frajdę dziecku będzie sprawiać fakt, że tak mocno się głowisz nad odgadnięciem. Kocyk powinien być na tyle cienki, by delikatne rączki dziecka mogły wyczuć kształt pod nim ukryty.
Zabawa w naleśnik
Dzieci lubą też bawić się w „naleśnik”. Cała zabawa polega na byciu zawijanym i odwijanym przez dorosłego. Lubią się też zawijać przytulone do bliskiej osoby. Należy tu zwrócić uwagę, aby głowa dziecka nie była zakryta i aby dziecko mogło obserwować, co się z nim dzieje. W miarę możliwości należy też utrzymywać kontakt wzrokowy.
Kocyk można też wykorzystać jako domową wersję samochodu. Ciągnąc koc z pasażerem – lalką po podłodze można przemierzać wymyślone ulice w Waszym domu. Prawdopodobnie dziecko też będzie chciało być wożone. Jego mięśnie nie są tak stabilne jak osoby dorosłej, więc może mieć trudności z utrzymaniem się na kocu. W związku z tym należy powolutku ruszać pojazdem, żeby maluch nie przewrócił się do tyłu.
WSKAZÓWKA: przy tej okazji można pokazać dziecku zasadę czerwonego i zielonego światła. Jako światła mogą posłużyć kartki w odpowiednim kolorze.
KORZYŚCI Z ZABAWY: możliwość aktywnego spędzania czasu, wpajanie pierwszych zasad ruchu drogowego, pogłębianie kontaktu z dzieckiem.
Zabawa paluszkowa w LAS
Jest w lesie chateńka (ręce tworzą domek), przed chatą sarenka (wskazujący i mały wyprostowane, pozostałe zgięte) i zając tam szary (wyprostowany wskazujący i środkowy) i drugi do pary. Sosna jak wielkolud (wszystkie palce wyprostowane), maleńki krasnolud (prosty tylko kciuk) pod grzybkiem się schował (chowamy kciuk pod pozostałymi palcami zgiętymi), zwierzątka rachował.
Zabawy relaksacyjne
Wierszyki – masażyki:
„Pajączek”
Wspinał się pajączek po rynnie [kroczymy palcami po plecach dziecka od dołu ku górze] Spadł wielki deszcz [przykładamy do nich obie dłonie] i zmył pajączka [szybko przesuwamy dłonie w dół] Zaświeciło słoneczko [masujemy plecy okrężnym ruchem...] Wysuszyło pajączka, rynnę i... [...aż poczujemy ciepło] Wspinał się pajączek po rynnie... [zaczynamy od początku]
„Idzie Pani, wietrzyk wieje”
Idzie pani tup tup tup, [uderzamy opuszkami palców o plecy dziecka] dziadek z laską stuk stuk stuk, [uderzamy opuszkami palców o plecy dziecka] skacze dziecko hop hop hop, [uderzamy energicznie puszkami palców o plecy dziecka] żaba robi długi skok. [ilustrujemy długi skok na plecach dziecka] Wietrzyk wieje fiu fiu fiu, [rysujemy fale na plecach dziecka] kropi deszczyk chlup chlup chlup, [uderzamy opuszkami palców o plecy dziecka] a grad w szyby łup łup łup. [uderzamy żywo i energicznie opuszkami palców o plecy dziecka]
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowe
Układanie i nazywanie emocji –wytnij poszczególne elementy i ułóż radość, smutek, zdziwienie,
Zabawa - wyścigi samochodowe.
ARTYKUŁ NA TEMAT: "W jaki sposób rodzice powinni pomagać dziecku w rozwiązywaniu trudnych sytuacji"