Strona główna
Serdecznie witamy! break

 

 

 Oddział VI- PSZCZÓŁKI

Kontakt z wychowawcą grupy PSZCZÓŁKI e-mail: p1pszczolki@wp.pl

TEMAT KOMPLEKSOWY: LEPIMY BAŁWANA


ba

Temat dnia: Tańce na śniegu

10.02.2022r.

1. Poranna zabawa:

https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I Dziecko wykonuje czynności zgodnie z piosenką.

2.  „Ile głosek słyszysz?” – ćwiczenia słuchowe

Rodzic podaje dziecku wyraz, a dziecko ma za zadanie powiedzieć ile dany wyraz ma głosek (powtarzamy ćwiczenie kilka razy).

3. „Bałwan” – zabawa inscenizowana przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=kT70bKRu8pE&list=PLMsX3EdSBr4Y2a1Y_w6yh6BTLIttgIaAS&index=8&t=2s

„Bałwanek” – słuchanie piosenki (muz. Mirosław Krysztopa, sł. Dorota Kossakowska).
1. Kiedy zima jest na dworze,
płatki śniegu lecą z nieba.
Grubą czapkę, rękawice,
ciepłe buty włożyć trzeba.

Ref: Mroźna zima nas zaprasza.
Można lepić dziś bałwana.
Można bawić się wesoło,
zrobić śniegowego pana. /2x

2. Utoczymy zaraz kule.
Jedną małą i dwie duże.
Ma już oczy, nos, kapelusz,
starą miotłę trzyma w górze.

Ref: Mroźna zima...

3. Stoi bałwan na podwórku.
Uśmiech ma na swojej twarzy.
Ktoś powinien go odwiedzić,
bałwan ciągle o tym marzy.

Ref: Mroźna zima...

 

Zabawa inscenizowana przy piosence - dziecko tańczy do piosenki:

W I zwrotce dziecko naśladuje spadające z nieba płatki śniegu, zakładanie czapki, rękawic, butów.
Podczas refrenu na słowa „Mroźna zima nas zaprasza” – dziecko pociera dłonią o dłoń.

Na kolejne słowa refrenu: dziecko naśladuje lepienie bałwana.

W II zwrotce dziecko naśladuje toczenie kul ze śniegu, umieszczanie elementów na twarzy bałwana. Przy słowach „Stara miotłę trzyma w górze” – dziecko podnosi prawą rękę.
Przy III zwrotce dziecko odgrywa rolę bałwana.

 

4. „Gwiazdki śniegowe” – wycinanie. Do wykonania zadania potrzebna będzie dziecku kartka o wymiarach 10x10

Dziecko rozwiązuje zagadkę przeczytaną przez rodzica:
Zimą lecą z nieba,
Kręcą się, wirują.
Z wiatrem lekko tańczą,
Szybko podskakują. (płatki śniegu)

 Sposób wykonania pracy:
- złożenie kartki o wymiarach 10x10 na połowę (powstanie prostokąt),
- złożenie prostokąta na połowę (powstanie kwadrat),
- złożenie kwadratu po przekątnej (powstanie trójkąt),
- wycięcie wzorów i rozłożenie kartki

 

śnie ś

Po skończonej pracy ważne jest, żeby dziecko posprzątało swoje stanowisko pracy. Można podzielić się wykonanymi pracami na naszej grupie.

DOBREGO DNIA PSZCZÓŁKI

Temat dnia: Bałwankowa rodzina

09.02.2022r.

1. Poranna zabawa:

https://www.youtube.com/watch?v=WSyM2yjFk0k

Dziecko wykonuje czynności zgodne z tekstem piosenki.

2. „Co robię?” – dziecko pokazuje pewną czynność, ale nic przy tym nie mówi. Rodzic ma za zadanie odgadnąć jaka to czynność. Można zamienić się rolami i powtórzyć zabawę kilka razy.

3. Opowieść matematyczna – „Wiatr i kuleczki śniegu”.

Należy przygotować 3 sylwety drzew i 9 kulek śniegu (dziecko może narysować drzewa i wyciąć, wydrzeć lub uformować kulki z papieru).

Rodzic czyta dziecku opowiadanie i zadaje mu pytania, a dziecko wykunuje polecenia zgodne z tekstem:


W pewien zimowy dzień, psotny wiatr postanowił odwiedzić park. Ostatnio był tam jesienią i strącał liście z drzewa. Wpadł do parku, przeleciał wokół krzewów i zatrzymał się przy trzech starych klonach. Liści nie było, ale coś innego zwróciło jego uwagę. Na drzewach leżały błyszczące kulki śniegu. Na pierwszym drzewie były cztery kulki, (dziecko układa 4 kulki na pierwszym drzewie), dwie kulki na drugim drzewie (dziecko układa 2 kulki na drugim drzewie) i jedna kulka na trzecim drzewie (dziecko układa kulkę na trzecim drzewie).

  • Na którym drzewie było najwięcej kulek?
  • Na którym drzewie było najmniej kulek?
  • Ile kulek śniegu leżało na wszystkich drzewach razem?

Wiatr postanowił zabrać dwie kulki śniegu z pierwszego drzewa (dziecko zabiera 2 kulki).

  • Ile kulek zostało?

Po chwili zawiał mocniej i strącił jedną kulkę z drugiego drzewa (dziecko zabiera 1 kulkę).

  • Ile kulek jest teraz na drzewach?

Pokręcił się chwilę i posadził na drugim drzewie trzy kulki (dziecko dokłada na drugie drzewo 3 kuleczki).

  • Ile kulek śniegu było razem na drzewach?

Nie podobało mu się, że kulki leżą na drzewach, więc wszystkie zrzucił na ziemię (dziecko układa kulki pod drzewami).

  • Ile kulek śniegu leży na drzewach?
  • Ile kulek śniegu leży pod drzewami?

Wiatr popatrzył na kulki śniegu leżące pod drzewami i postanowił dorzucić do nich jeszcze dwie kulki.

  • Ile teraz leży kulek śniegu pod drzewami?

Znudziła się wietrzykowi zabawa z kulkami śniegu, postanowił więc polecieć do innego parku.

Dziecko na koniec układa kuleczki tak, aby na każdym drzewie było ich tyle samo.

  • Po ile kulek śniegu leży na każdym drzewie?

 

4. Ćwiczenia gimnastyczne

https://www.youtube.com/watch?v=-pmG45LdGKw

Dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie ze wskazówkami w filmiku.

 

5. Zabawa paluszkowa: „Pięć bałwanków” – wykonywanie ruchów paluszkami tak jak jest to pokazane na nagraniu. https://www.youtube.com/watch?v=JMA8FWUi2fA

PIĘKNEGO DNIA PSZCZÓŁKI

k

Temat dnia: Zimowe układanki

08.02.2022r.

 

1. Poranny rozruch

Dziecko tańczy do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=e4VZOtbUv9s i wykonuje czynności zgodnie z tekstem.

2. „Zimowe rymy” – zabawa słowna

Rodzic podaje wyraz, a dziecko dobiera do niego rymujący się wyraz związany z zimą, np.: plany – bałwany, koleżanki – sanki, klapki – czapki, kwiatek – płatek, malinki – śnieżynki,, karty – narty.

3. „Bałwan” – wprowadzenie piosenki

Wysłuchanie piosenki „Bałwan” i omówienie treści piosenki wspólnie z dzieckiem.

https://www.youtube.com/watch?v=kT70bKRu8pE&list=PLMsX3EdSBr4Y2a1Y_w6yh6BTLIttgIaAS&index=8&t=2s

„Bałwanek” – słuchanie piosenki (muz. Mirosław Krysztopa, sł. Dorota Kossakowska).
1. Kiedy zima jest na dworze,
płatki śniegu lecą z nieba.
Grubą czapkę, rękawice,
ciepłe buty włożyć trzeba.

Ref: Mroźna zima nas zaprasza.
Można lepić dziś bałwana.
Można bawić się wesoło,
zrobić śniegowego pana. /2x

2. Utoczymy zaraz kule.
Jedną małą i dwie duże.
Ma już oczy, nos, kapelusz,
starą miotłę trzyma w górze.

Ref: Mroźna zima...

3. Stoi bałwan na podwórku.
Uśmiech ma na swojej twarzy.
Ktoś powinien go odwiedzić,
bałwan ciągle o tym marzy.

Ref: Mroźna zima...

Pytania jakie można zadać dziecku w oparciu o treść piosenki:

- Kiedy pada śnieg?
- Jak ubieramy się zimą?
- Do czego zaprasza nas mroźna zima?
- Jak wygląda bałwan zrobiony przez dzieci?
- Gdzie stoi bałwan?
- O czym marzy bałwan?
- Czy piosenka jest smutna czy wesoła?
- Czy piosenka jest szybka czy wolna?

Dziecko uczy się pierwszej zwrotki oraz refrenu piosenki.

4. Gra edukacyjna o tematyce zimowej, do wyboru:

- memory: https://eduzabawy.com/gry-online/memory/zima/

- dopasuj cienie: https://eduzabawy.com/gry-online/dopasuj-cienie1/zima/

- puzzle matematyczne: https://eduzabawy.com/gry-online/puzzle-matematyczne/zima/

 

5.  „Bałwan” – wydzieranie kół i dorysowywanie brakujących elementów; praca plastyczna

Bałwan” – słuchanie wiersza.
Wyszły dzieci na podwórze,
zobaczyły zaspy duże.
Zanim z pracy wróci mama,
ulepimy dziś bałwana.
Pierwsza kula jest największa.
Druga będzie trochę mniejsza.
Trzecia mała tak jak głowa,
cała postać już gotowa.
Oczy, buzia, nos czerwony,
i guziczek przyklejony.

Pierwszy, drugi, no i trzeci.
Bardzo ładnie drogie dzieci.
Teraz rózgę daj do ręki,
a na głowę garnek wielki.
Żeby bałwan był wesoły,
tak jak dzieci z naszej szkoły.

 

„Jak wygląda bałwan?” – rozmowa z dzieckiem w oparciu o wiersz.
- Kogo postanowiły ulepić dzieci?
- Z ilu kul składał się bałwan?
- Czy wszystkie kule były jednakowej wielkości?
- Jak wyglądały kule?
- Jakie elementy znalazły się na głowie bałwana?
- Ile guzików miał bałwan?
- Gdzie umieszczone były rózga i garnek?

Praca plastyczna:

Dziecko tworząc bałwana musi wykonać następujące czynności:
- z białej kartki wydrzeć 3 koła różnej wielkości,
- przykleić koła na kolorowej kartce (np. niebieskiej),
- dorysować bałwanowi mazakami, kredkami brakujące elementy (oczy, nos, buzia, rózga/ ręce z patyków, garnek/kapelusz, guziki),
- może także dorysować lub przykleić śnieżynki wokół bałwana

B

MIŁEGO DNIA PSZCZÓŁKI


Temat dnia: Razem jest weselej

07.02.2022r.

dzi

1. Zabawa na poranny rozruch:

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

Dziecko wykonuje ruchy takie jak w piosence, dotyka kolejno: głowy, ramion, kolan, pięt; następnie oczu, uszu, ust i nosa.

2. Zabawa słowna z rodzicem: „Zdrobnienia”

Należy wymyślić wyraz, a następnie podać jego zdrobnienie, np. kwiat – kwiatek, piłka – piłeczka. Dziecko wymyśla przynajmniej 3 przykłady.

 

 ba

3. Opowiadanie „Smutny bałwan”

 Nareszcie spadł długo oczekiwany śnieg. Padał chyba przez całą noc, bo gdy Karol wyjrzał z rana przez okno, aż się zdziwił. Całe podwórko pokryte było białą puszystą pierzynką. I wtedy przyszedł mu do głowy pomysł, aby ulepić bałwana. po śniadaniu wyszedł na podwórko i zaczął toczyć kule śniegowe. Utoczył trzy kule i ustawił je w odpowiedniej kolejności. Największa była na dole, średnia w środku, a najmniejsza na górze.
- Niezły bałwan mi wyszedł – pomyślał Karol. Teraz tylko oczy, nos, usta i bałwan gotowy.
Poszedł więc do mamy, aby poprosić o potrzebne rzeczy. Bardzo szybko bałwan zmieniał się, był piękny. na głowie miał kapelusz, który chronił go przed słońcem, a stara miotła pomagała w odpędzaniu wróbli. Karol popatrzył na niego jeszcze raz, uśmiechnął się i poszedł do domu.
Bałwan został sam. Patrzył na gromadę wróbli, krążących wokół karmnika, sójki, które zjadały jarzębinę i dwa liski idące drogą. Każdy miał jakiegoś towarzysza. Tylko on stał samotny na dużym podwórku. Było mu przykro, że w pobliżu nie ma żadnego bałwana. Cały dzień bałwan przestał samotnie. A kiedy nastała noc, zasnął śniąc o całej gromadzie bałwanków. z rana obudziły bałwanka promienie słońca.

- Ooo, jak tak dalej pójdzie nic ze mnie nie zostanie, roztopię się – pomyślał bałwan. na szczęście słońce nie świeciło zbyt długo, szybko schowało się za chmurami. Bałwan rozejrzał się wokół siebie. Wróble siedząc na płocie głośno ćwierkały. Bałwan odwrócił się w ich stronę i zobaczył coś, czego wczoraj nie widział. na sąsiednim podwórku stał bałwan. Piękny, śniegowy bałwan.
- Cześć – powiedział bałwan. Ulepił mnie Karol i stoję tu od wczoraj. A ty skąd się wziąłeś?
-Ulepiła mnie Zuzia, koleżanka Karola – odpowiedział drugi bałwan.
- Już martwiłem się, że będę sam stał na podwórku. Cieszę się, że cię poznałem.
- Ja też cieszę się – odpowiedział drugi bałwan. Możemy razem posłuchać szumu wiatru albo ćwierkania wróbli. Dobrze mieć przyjaciela...

 

Rozmowa rodzica z dzieckiem w oparciu o wysłuchane opowiadanie.
- Co zobaczył Karol, gdy wyjrzał z rana przez okno?
- Co postanowił zrobić Karol?
- Jak wyglądał bałwan Karola?
- Kogo widział bałwan stojąc na podwórku?
- Dlaczego bałwan był smutny?
- Jaki sen miał bałwan?
- Kogo bałwan zobaczył z rana na sąsiednim podwórku?
- Jak poczuł się bałwan, gdy zobaczył drugiego bałwana?


„Kim jest przyjaciel?”- Dziecko szuka odpowiedzi na pytania:
- Kim jest przyjaciel?
- Jakie cechy charakteru posiada przyjaciel?
- Co można robić z przyjacielem?

4. Zimowe ćwiczenia gimnastyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=H08aiHpZK_s

Dziecko wykonuje ćwiczenia zgodne ze wskazówkami z nagrania.

5. „O czym myślę?” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie

Dziecko przygotowuje zagadkę i podaje jakie cechy ma jego wybrana rzecz, np. To czym myślę jest pachnące, pieniące się, służy do mycia.

 

Galerie zdjęć w trakcie przygotowywania. Zapraszamy wkrótce!

« Powrót

Przedszkole nr 1 w Złotowie

ul. Grochowskiego 14, 77-400 Złotów
NIP: 767-169-88-76
tel. +48 67 263 3358
E-mail: p1@przedszkola-zlotow.pl