Strona główna
Serdecznie witamy! break

 

Biedronki 


Kontakt z wychowawcą grupy BIEDRONKI e-mail: p1biedronki7@wp.pl 

 

Temat kompleksowy: W ŚWIECIE DINOZAURÓW

 

 

Temat dnia: WYKOPALISKA

piątek 16.04.2021r.

Witam moje Biedronki i Rodziców, którzy dzielnie z Wami bawią się. Zapraszam do zabaw w paleontologów. Mam nadzieję, że będziecie zadowolone.

Kto to jest paleonotolog? - oglądanie filmiku  

https://youtu.be/gP_U5DFdX7g

- Kto to jest paleontolog?

- Jakimi posługuje się narzędziami ?

Ty też zostań paleontologiem i odkrywaj dinozaury!

https://www.youtube.com/watch?v=lmf7WjmuTmw

 

źródło: Internet

Wykopaliska - ciekawostki

Na wykopaliskach pracują paleontolodzy. To naukowcy –  badacze, którzy poszukują i badają skamieniałości, czyli zachowane w kamieniach i skałach fragmenty: kości, piór, śladów, odcisków ciała... Dzięki tej pracy mogą stworzyć podobizny zwierząt, żyjących miliony lat temu, np. dinozaurów. Nasza wiedza na temat tych prehistorycznych gadów pochodzi właśnie ze skamielin. Paleontolodzy współpracują z innymi naukowcami – arecheologami – przy żmudnym zajęciu, jakim jest wyciąganie kości z ziemi. Nie można przeoczyć najmniejszego szczegółu odkopując ślady, w końcu każdy, nawet mały odcisk, może dostarczyć cennej informacji o życiu dinozaurów.
Z ilości odnalezionych śladów wiemy np. czy jakiś gatunek żył w stadzie, czy był samotnikiem. Badając skamieniałe odciski, można dowiedzieć się, kiedy i jakie zwierzę je zostawiło. Niestety wiele jest wciąż niewiadomych. Rekonstruowanie wyglądu i budowy dinozaurów odbywa się
w oparciu o pojedyncze znaleziska. W wielu przypadkach brakuje kości lub informacji na temat jakiegoś dinozaura. Wtedy naukowcy muszą ułożyć najtrudniejsze puzzle na świecie – w których brakuje wielu części. Mniej niż jeden na tysiąc dinozaurów zakończył swój żywot
w takich okolicznościach, które pozwoliły na zachowanie się fragmentów, z których możemy "odczytać" informacje o jego życiu.
Na szczęście dysponując olbrzymią wiedzą naukową i porównując lub szukając pokrewieństwa między gatunkami można dokonać wielkich odkryć. Na przykład, porównując dinozaury
z żyjącymi w dzisiejszych czasach gadami, można dopasować do kości odpowiednie mięśnie
i odtworzyć ich wygląd, ruchy oraz zachowanie. Największą tajemnicą są kolory dinozaurów, te które widujesz na obrazkach to tylko domysły lub fantazja grafików i paleontologów.

„Kamienne figurki” – zabawa pobudzająco – hamująca. Dzieci poruszają się zgodnie z rytmem wystukiwany przez nauczyciela na tamburynie. Podczas przerwy w grze zatrzymują się i przybierają dowolną, wymyśloną przez siebie pozycję.

Dinozaury w muzeum ewolucji 

https://www.youtube.com/watch?v=TBYKRsv2YiM

   

źródło: Internet

Szkielety dinozaurów -praca plastyczna z wykorzystaniem patyczków do uszu, makaronu. Rodzic przygotowuje: kartkę z szkieletem dinozaura KLIKNIJ patyczki do uszu, makaron np. rurki  spaghetti, klej. Zadaniem dziecka jest wyklejenie szkieletu dinozaura wybranym  materiałem. Przykłady:

 

  źródło: Internet

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

- "Uwaga dinozaur" - zabawa orientacyjno - porządkowa. dziecko spaceruje po pokoju na hasło: Dinozaur - stoi w bezruchu

- "Droga przez park jurajski" - ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko naśladuje przejście przez zarośnięty,  gęsty, pradawny las- schylają się, czołgają, przekraczają leżące gałęzie.

- "Przechodzimy przez zwalony pień" - ćwiczenie równowagi.  Dziecko stopą za stopą idzie wzdłuż podłogi.

- "Przeskoki przez kamienie" - dziecko wykonuje podskoki obunóż na hasło Kamień. Pomiędzy hasłami spaceruje po pokoju.

- Ćwiczenie uspakajające. Dziecko w ulubionej pozycji odpoczywa po przejściu przez parki jurajski.

Zabawa ruchowa - Śladami dinozaurów - wytnij ślady dinozaurów z kolorowego papieru i ułóż je tak jak na filmiku

https://pl.pinterest.com/pin/ARyTl6sQSXVtnQLPWLPylDA4Gihhm2cL7zDqOzwj3HoiJBvCexV0sU/

Zabawa w paleontologa - gra edukacyjna

https://czasdzieci.pl/gry-dla-dzieci/zagraj,41f74-zabawa_paleontologa.html

 "Mali paleonotolodzy" - zabawa badawcza. Rodzic zasypuje w piaskownicy lub w pojemniku z piaskiem figurki dinozaurów. Zadaniem dziecka jest odnalezienie za pomocą łopatki i oczyszczenie ich pędzelniem. 

 „Skamieniałości” – zabawa badawcza.  Robienie odcisków muszli, figurek, dinozaurów lub innych drobnych przedmiotów w ciastolinie, masie solnej lub plastelinie. Oglądanie pod lupą powstałych wzorów.

 

Bawcie się dobrze. Życzę miłego weekendu i do zobaczenia w poniedziałek.

 


 

 

Temat dnia: PRECHISTORYCZNY LAS

czwartek 15.04.2021r. 

Witam serdecznie Biedroneczki i Rodziców. Zapraszam do wspólnych zabaw w Prehistorycznym lesie. Dzisiejszy dzień zaczniemy na wesoło. Na pewno pamiętacie zabawę zaczynającą sie od słów: wąską dróżką przez ogródek idzie sobie krasnoludek. Tym razem będzie szedł Dinuś. 

Dinuś”  – zabawa ruchowa ze śpiewem  na melodię piosenki popularnej „Idzie sobie krasnoludek”

"Dinuś" sł. Magdalena Ledwoń 

Przez paprocie wąską dróżką

idzie Dinuś, tupiąc nóżką.

– Dokąd idziesz, wielki gadzie?

– Idę smaczną zjeść kolację!

Szaba daba da dibi dibi di. Szaba daba da dibi dibi di.

Szaba daba da dibi dibi di. Idę smaczną zjeść kolację.

Każdorazowo po odśpiewaniu piosenki rodzic zadaje dzie­cku pytania typu: Czy dinozaury miały nogi /łapki/ paszczę/ ogo­ny/ pazury? Przy kolejnych powtórzeniach rodzic powtarza wszystkie pytania, które zadał do tej pory, a następnie dodaje nowe. Gdy dziecko odpowie twierdząco, wykonuje odpowied­nio następujące czynności: tupią nogami; zgięte w łokciach ręce odciągają do tyłu i tworzą z dłoni „łapki tyranozaura”; śpiewając, szczerząc zęby wystawiają pupę do tyłu tak, jakby miały ciężki ogon; rozczapierzają palce – „szpony”.

Wyprawa do prehistorycznego lasu - na podstawie wiersza M. Terlikowskiej  "Paprocie tutaj rosły" 

Paprocie tutaj rosły,

paprocie wielkie jak sosny.

Aż spłynął lodowiec z północy.

Wparł się w gęstwinę paproci.

Paprocie przyjęła ziemia.

Cały las w ziemi kamieniał.

Zapadał głębiej i głębiej.

Czerniał i twardniał na węgiel.

I tylko górnik dziś chodzi

wśród skamieniałych paproci.

3. Rozmowa na temat wiersza.

- Jak wyglądały dawno, dawno temu paprocie?

- Co je zniszczyło?

- Co działo się z lasem przykrytym ziemią?

- Co powstało ze skamieniałego lasu?

- Kto pracuje wśród skamieniałych paproci?

- Jak nazywały się zwierzęta, które wtedy żyły?

- Co się z nimi stało?

Oglądanie obrazków jurajskiego lasu.

- Zwrócenie uwagi na wygląd drzew

- ich podobieństwo do współczesnych roślin (paprocie, skrzypy, widłaki),

- wielkość.

 

Zabawa kształtująca postawę ciała Paprocie rosną.

Dzieci klęczą z opuszczoną głową i ramionami, powoli prostują się, wstają i podnoszą ręce do góry.

" Dinozaurowa orkiestra"- gra z użyciem domowych instrumentów przy piosence. Rodzic przygotowuje: butelka plastykowa, można z butelki zrobić grzechotkę i nasypać do niej kaszę czy groch, pokrywki, lub łyżki szklankę , pusty kubeczek po serku czy jogurcie.

- "Dinozaury z juraparku. Dinozaury są wśród nas

 https://www.youtube.com/watch?v=vFFTp-lOMG4 

Refren: Dinozaury żyły dawno temu

Ale, stale są wśród nas

W Jura Parku jest ich bardzo wiele

Jakby w miejscu stanął czas. (2x)

1. Chcesz przyjechać tu

Gdzie super zabawa

Dinozaurów sto czeka na nas już

Dużo dowiesz się

O tych wielkich gadach

Poznasz wiele z nich

I przyjedziesz tu

Refren: Dinozaury żyły dawno temu (2x)

2. Mijał dzień za dniem

Na naszej planecie

I nie było  tu tak samo jak dziś

Ziemia pełna jest

Śladów dinozaurów

Może  kiedyś Ty znajdziesz

Któryś  z  nich

Refren: Dinozaury żyły dawno  temu ( 2x)

3. Jeden wielki był

Jak olbrzymi statek

Inny pióra miał

Latał tak jak ptak

Gdyby wtedy żył

Mój czy Twój pradziadek

Był przy każdym z nich

Byłby  niczym pchła

Refren: Dinozaury  żyły dawno temu (2x)

- Zabawa przy piosence z użyciem domowych instrumentów:

Nasz bębenek to pusta butelka plastykowa, można z butelki zrobić grzechotkę i nasypać do niej kaszę czy groch. Do gry można wykorzystać pokrywki, lub sztućce uderzając jeden o drugi, można uderzać łyżeczką o szklankę lub łyżeczką o pusty kubeczek po serku czy jogurcie.

W ten sposób możemy stworzyć naszą orkiestrę wygrywającą rytm piosenki np.

Rytm pierwszej zwrotki wygrywamy uderzając łyżeczką o pudełko jogurtu

Refren gramy na Garkach lub pokrywkach

-  Druga zwrotka to  uderzanie łyżeczką o pustą szklankę czy dwie butelki plastykowe

Refren powtarzamy grając na Garkach lub pokrywkach

- Trzecia zwrotka to rytm wygrany na sztućcach, uderzając o siebie dwie łyżeczki lub łyżki

- Rytm piosenki możemy zaprezentować na przedmiotach domowych za pomocą tupania, klaskania itp.

- Zabawy ruchowe w czasie słuchania piosenki: (zabawy z rodzicami i rodzeństwem) 

W czasie refrenu maszerujemy po pokoju z rękami lekko uniesionymi do góry kołysząc się raz w lewą stronę raz w prawą stronę. Łączymy się w pary i podskakujemy w parach obracając się raz w prawą stronę raz w lewą stronę

Na refren zmieniamy ruch maszerujemy po pokoju lekko kołysząc się na boki lub wykonując podskoki po całym pokoju.

Na zwrotkę zmieniamy ruch rękami wykonujemy ruchy koliste rąk lub marszowym krokiem wykonujemy ruchy do przodu i do tyłu

Na zwrotkę znów zmieniamy ruch- tańczymy według własnych pomysłów i dzieci.

Dinozaur - zabawa rytmiczna przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=G8ayqBLbmxM

Spacer dinozaurów - zabawa naśladowczo – ruchowa

Dziecko porusza się po pokoju na czworakach - cicho sycząc. Co pewien czas zatrzymuje się, przeciąga i rozgląda się wokoło siebie i wypowiada słowa uuuuuuuuu, buuuuuuuuu itd.

Gdzie jest dinozaur? - zabawa. Zadaniem dziecka jest odszukanie schowanej maskotki dinozaura. Rodzic podaje dziecku jak najwięcej szczegółów dotyczących miejsca ukrycia (np. jest między półką a ławką, obok misia...).

Karta pracy do wyboru:

1. Odszukaj 5 różnic 

2. Sudoku

         


To tyle na dzisiaj. Do jutra!

 


 

Temat dnia: DINOZAUROWE RODZINKI

środa 14.04.2021r.

 

Dzień dobry Biedronki i Rodzice. Mam nadzieję, że dobrze bawicie się w świecie dinozaurów. Zapraszam do kolejnych zabaw. Dzisiaj zaczynamy zabawą paluszkową.

„Krótki wykład prehistoryczny” (autor Magdalena Led­woń). - zabawa paluszkowa

Rodzic opowiada o dinozaurach (oraz o innych prehistorycznych gadach) i ich sposobach atakowania ofiar lub obrony przed drapieżnikami. Każdorazowo wykonuje dłonią gesty ilustrujące opowiadane fragmenty.

Jedne miały ostre kły (dziecko wykonuje z prawej dłoni „pa­szczę z kłami”) służące do atakowania swoich przeciwników. Inne wolały wyciągać wysoko szyję, żeby zbierać pożywienie z czubków prehistorycznych drzew (podnosi  wysoko lewą rękę i robią „dziubek” z dłoni), a jeszcze inne zbierały pożywie­nie leżące na ziemi („dziobie” złączonym kciukiem i palcem wskazującym prawej dłoni o podłogę). Niektóre fruwały wyso­ko po niebie (wykonanie „ptaszka” ze złączonych nadgarstka­mi dłoni). Inne pływały w oceanach (wykonanie dłońmi gestu pływania). Te, które musiały bronić się przed drapieżnikami, przystosowały się na różne sposoby. Jedne miały na grzbiecie ostre kolce i kłuły nimi atakujące je drapieżniki (palcem „kłuje” w bok rodzeństwo siedzące z jego prawej strony). Inne miały koł­nierz wokół szyi, który ochraniał ją przed ugryzieniami (rozło­żenie szeroko palców obu dłoni zetkniętych ze sobą kciukami). Jeszcze inne miały na ogonie kolczaste kule – uderzenie takim ogonem mogło powalić przeciwnika na ziemię (zaciśniętą pięś­cią jednej dłoni uderza  w drugą, otwartą dłoń). Prehistorycz­ne gady to naprawdę ciekawe stworzenia!

 

"Dinozaurowe rodzinki" - zabawa matematyczna. Rodzic przygotowuje sylwety lub figurki dinozaurów, kartoniki z cyframi, obręcze lub kartki formatu A4.

Dziecko porządkuje sylwety ze względu na:

 - rodzaje dinozaurów (np. triceratopsy, diplodoki, tyranozaury itp.)

-  na wygląd (np. kolczaste, długoszyjne),

-  na pożywienie (roślinożerne, mięsożerne)

Za każdym razem  przyporządkowuje dinozaury do odpowiedniej obręczy (kartki format A4), przelicza, porównuje liczebność (mniej, więcej, tyle samo), układa kartonik z cyfrą odpowiadającą ilości zgromadzonych "rodzinek" dinozaurów.

Karta pracy: TUTAJ

 „Dinozaury” - zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po sali biega/ podskakuje/ maszeruje. Na hasło: Tyranozaur - trzyma zgięte ręce bliski tułowia tworząc "łapki", na hasło: Diplodok -kuca i podnosi się wyciąga w górę złączone dłońmi ręce , na hasło: Triceratops -  na czworakach z wyprostowanymi rękami i nogami w kolanach buja się na boki naśladuje chód. Zabawę powtarzamy  2-3 razy.

 „Gdzie jest Dinuś?”- układanie dinozaurów względem siebie.
Rodzic prosi, żeby dziecko usiadło przed rodzicem z  figurką/ sylwetą dinozaura i układa ją zgodnie z poleceniami:
– weź dinozaura w prawą rękę,
– połóż dinozaura przed sobą,
– połóż dinozaura za sobą,
– pomiędzy stopami,
– weź w lewą rękę,
– połóż pod kolanami, itp.

2. Zestaw zabaw ruchowych

- "Uwaga dinozaur" - zabawa orientacyjno - porządkowa. dziecko spaceruje po pokoju na hasło: Dinozaur - stoi w bezruchu

- "Droga przez park jurajski" - ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko naśladuje przejście przez zarośnięty,  gęsty, pradawny las- schylają się, czołgają, przekraczają leżące gałęzie.

- "Przechodzimy przez zwalony pień" - ćwiczenie równowagi.  Dziecko stopą za stopą idzie wzdłuż podłogi.

- "Przeskoki przez kamienie" - dziecko wykonuje podskoki obunóż na hasło Kamień. Pomiędzy hasłami spaceruje po pokoju.

- Ćwiczenie uspakajające. Dziecko w ulubionej pozycji odpoczywa po przejściu przez parki jurajski.

lub

 Dinozaury - zabawy ruchowe

https://www.youtube.com/watch?v=WkAqmHQb9D4

Karta pracy: "Dinozaury i cienie" 

Dobry dinozaur - puzzle online

http://gryonline-puzzle.pl/puzzle-Dobry-Dinozaur-online-15.html

 Obejrz film '"Dobry dinozaur"

https://bajeczki.org/pelnometrazowe/dobry-dinozaur/

 

Miłego dnia do jutra!

 


 

Temat dnia: POZNAJEMY DINOZAURY

wtorek 13.04.2021r.

 

Witam Was kochane Biedroneczki i Waszych Rodziców i zachęcam do kolejnych zabaw z dinozaurami.

 

"Gimnastyka buzi i języka":

- "Ziewanie dinozaura" - ćw. oddechowe. Dziecko nabiera powietrze nosem  do brzucha, a następnie wypuszcza je buzią, dmuchając na swoje ręce.

- "Ryk dinozaura" - ćw. ortofoniczne. Dziecko naśladuje odgłosy wydawane przez dinozaura- "U -aaa" lub "Trrr"

- „Rozmowa dinozaurów” – ćwiczenia artykulacyjne na sylabach: ar, or, ur, ra, bu, ru, wrr, wra, wru, 

Dinozaury, gady prehistoryczne i ich nazwy, rodzaje - bajka dla dzieci - prehistoria

https://www.youtube.com/watch?v=Wn8XdUPZx0w

Park jurajski - odgłosy dinozaurów

https://www.youtube.com/watch?v=oCpUO7-ZWYk

 

"Dinozaurowe opowieści" - teatr sylwet;  Rodzic przygotowuje 5-6 sylwet dinozaurów lub figurki plastikowe (np. tyranozaura, diplodoka, stegozaura, triceratopsa, spinozaura itp,)       

- prezentowanie wybranych sylwet dinozaurów (5- 6)  - każdy dinozaur przedstawia się, opowiada o sobie,  np. czym się żywi, wymyślanie imienia dla niego i zapisywanie imienia na kartce

- dzielenie nazw i imion dinozaurów na sylaby (układanie tyle koralików ile jest sylab)

- wymienianie pierwszej  i ostatniej głoski imienia

- wyszukanie poznanych liter w alfabecie dinozaurowym i nazwanie ich

- wskazywanie liter wymienionych przez rodzica

                                                              - układanie z pierwszych głosek nazw obrazków

dom - igła - nakretka - okno (DINO)

lody- aparat - słońce (LAS)

"Dinozaury chodzące i fruwające" - zabawa ruchowa                                                       Dziecko w podanym rytmie biega po pokoju. Na hasło: dinozaury chodzące - dziecko porusza się na czworakach. Na hasło: dinozaury fruwające - porusza się po pokoju z rostawionymi rękmi -nalsaduje latanie.

"Balonowy dinozaur" - praca plastyczna z balonu. Rodzic przygotowuje: balon, szablon - części ciała dinozaura. Szablony i wzory:                                                                          https://sjovogkreativ.dk/blog/sjove-dinosaur-balloner-n12

 

"Dinozaur łapie" - zabawa orientacyjno - porządkowa. Dziecko spaceruje po pokoju miedzy rozstawionymi dywanikami lub ułożonymi ze sznurka, pasków kółek (domków).  Na hasło: Tyranozaur! dziecko wskakuje do najbliższego domku.

Karta pracy: kliknij  TUTAJ

 

Możecie zagrać w grę planszową "Dinozaury"   Gra planszowa

Kolorowanki online

https://www.kolorowankionline.net/duze-dinozaury

Bawcie się dobrze. Pozdrawiam :)



 

 

Temat dnia: TAJEMNICZE ZWIERZĘTA

poniedziałek 12.04.2021r.

 

Witam moje kochane Biedronki i drodzy Rodzice. W tym tygodniu zaczynamy nowe zabawy. O czym będą zabawy dowiecie się rozwiązując zagadkę.

1. Rozwiązanie zagadki:

Żyły dawno, lecz wymarły

straszne gady ...(dinozaury)

2. Tajemnicze zwierzęta - prezentacja multimedialna. Poznanie wiadomości na temat dinozaurów  

* Dinozaury - oglądanie prezentacji multimedialnej. 

 https://przedszkolankowo.pl/2017/01/11/dinozaury-prezentacja-multimedialna/dinozauryiprezentacja/ 

Na stronie  trzeba kliknąć w niebieski napis dinozauryiprezetacja

- Rozmowa na podstawie prezentacji. 

- Nazywanie dinozaurów

- Dostrzeganie warunków w jakich żyły?

Dodatkowe informacje o dinozaurach - ciekawostki.

Słowo „dinozaur” znaczy jaszczur i jest to właściwe określenie, bo dinozaury były gadami – jak obecne jaszczurki. Skórę miały pokrytą łuskami i składały jaja, z których wykluwały się małe dinozaury. Niektóre dinozaury chodziły na dwóch nogach i przypominały kangura (wielkiego kangura), inne na czterech – niczym dzisiejsze słonie. Największą zagadką dotyczącą dinozaurów jest próba odpowiedzi na pytanie: Dlaczego wy­ginęły? Stało się to przed 65 milionami lat. Istnieje na ten temat wiele teorii, lecz żadna nie wyjaśnia do końca wszystkich faktów, które przedstawiają wykopaliska. Jedna z teorii zakła­da, że przyczyną wyginięcia dinozaurów była wielka katastrofa. Może kula ziemska została otoczona pyłem kosmicznym powstałym przez eksplozję jakiejś gwiazdy? Inni uważają, że na Ziemię spadł olbrzymi meteoryt, a pył, który się wzniósł po jego uderzeniu, mógł zaciemnić Słońce na długie lata. Bez światła słonecznego nie mogą rosnąć rośliny, którymi żywiły się zwierzęta roślinożerne. Z braku ciepła słonecznego wiele zwierząt zamarzło. Kolejnym etapem była fala upałów. Po opadnięciu pyłów para wodna, powstała na skutek upadku meteorytu, zatrzymywała promienie słoneczne, co spowodowało bardzo silne ogrzanie powierzchni Zie­mi (efekt cieplarniany) i znaczna ilość zwierząt wymarła, nie mogąc znieść upału. Niektórzy uczeni uważają, że dinozaury wyginęły z powodu zmian klimatu – bardzo duże wahania tem­peratury spowodowały, że zmiennocieplne dinozaury nie mogły im sprostać. Inni sądzą, że odpowiedzialne za wyginięcie dinozaurów są inne zwierzęta (ssaki i ptaki) żywiące się jajami. Możliwe, że to one nocą, korzystając z nieobecności rodziców, nie mogących bronić swojego potomstwa, wykradały jaja, ograniczając w ten sposób liczbę młodych osobników. Istnieje też teoria, że dinozaury roślinożerne zatruły się nowo powstałymi na przestrzeni lat roślinami kwiatowymi zawierającymi truciznę, która dla dinozaurów była śmiertelna. Wymarcie zwierząt roślinożernych musiało spowodować stopniowe zagłodzenie się zwierząt mięsożernych, które się nimi żywiły. Zmianie uległo również środowisko życia dinozaurów. W ciągu ostatnich kilku milionów lat ery dinozaurów opadł poziom morza na całej kuli ziemskiej, wyłaniały się nowe lądy, góry. Płytkie wody, które zajmowały olbrzymie przestrzenie, zaczęły znikać, a zwierzęta, które tam żyły, utraciły swoje dotychczasowe siedliska. Nie mogąc dostosować się do tych zmian, umierały.

* Mery Jones w świecie dinozaurów - opowieść ruchowa dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=CIQM33QbDCA

2. "Dinozaury z juraparku. Dinozaury są wśród nas"  - słuchanie piosenki , zabawy rytmiczne, muzyczno - ruchowe, rytmizacja wiersza "Idą dinozaury"

- aktywne słuchanie piosenki - rytmiczne: klaskanie, uderzane w kolana , tupanie itp.

https://www.youtube.com/watch?v=vFFTp-lOMG4

- zabawa muzyczno - ruchowa przy piosence "Dinozaury i jajka" - dziecko podczas piosenki poruszają się jak dinozaury , gady latające a na przerwę w muzyce chowamy się do jajka (kucają i kładą ręce na głowę.

- Idą dinozaury - rytmizacja wiersza przy użyciu np. łyżek, kubków plastikowych itp. Rodzic rytmicznie recytuje wiersz i wystukuje na wybranym instrumencie , dziecko próbuje wystukać wiersz. Przy ponownym powtórzeniu rodzic tylko recytuje a dziecko wystukuje rytm, może też recytować  rodzicem.

 

- ,,Taniec dinozaurów” – improwizacja ruchowa do piosenki  "Dino dinozaur" 

https://www.youtube.com/watch?v=FGyS3VWDshk

Dziecko tańczy dowolnie do piosenki wymyślając taniec dinozaura.

"Śmiejące się dinozaury" - zabawa ortofoniczna. Dziecko naśladuje śmiejące sie dinozaury.:

cha, cha, cha

hi, hi, hi

ho, ho ho.

Karty pracy:

1. "Droga dinozaura do jajka" - narysuj drogę do jaja, pokoloruj dinozaury. TUTAJ 

2. Dinozaury - kolorowanki do wyboru

https://pl.depositphotos.com/vector-images/kolorowanka-dinozaur.html

Bajki do wyboru:

Pradawny Ląd - najlepsza bajka o dinozaurach

https://www.cda.pl/video/608501c4

Harry i Jego Wiadro Pełne Dinozaurów - bajka dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=V4rxC7Tm_18

„Jurajski park- zabawa konstrukcyjna. Wykorzystaj zgromadzone w domu klocki i figurki plastikowe dinozaurów i zbuduj zagrody dla nich. Jeśli nie masz figurek możesz narysować, pokolorować, wyciąć dinozaury. 

 Zachecam do odglądania ksiażek o dinazurach.

Miłej zabawy. Pozdrawiam i do jutra!

 


 

 

Temat kompleksowy: WIOSNA NA WSI

 

 

TEMAT DNIA:  CO SIĘ DZIEJE W POLU

piątek  09.04.2021 r.

 

Witam wszystkie dzieci i Rodziców. Zapraszam na ostatni dzień zabaw w zagrodzie wiejskiej.

1. Praca rolnika na roli - film edukacyjny  

https://www.youtube.com/watch?v=S fLxkjzIlRw&abchannel=Bazylland-Tractors%26Excavators

Prace w polu na wsi - Maszyny i narzędzia rolnicze – film edukacyjny dla dzieci 

https://www.youtube.com/watch?v=vO5NvfQ92bc&t=29s

 

 „Maszyna” – zabawa paluszkowa. Dziecko siedzi naprzeciw rodzica. Dziecko i rodzic stykają się otwartymi dłońmi. Jedna para dłoni jest przybliżona do ciała dziecka, a druga – do rodzica. Podczas recytacji wiersza na przemian wyciągają i przybliżają do siebie ręce, starając się, aby dłonie przez cały czas były złączone. Ruchy są rytmiczne.

"Maszyna" - Małgorzata Barańska

Ta maszyna, ta maszyna

swoją pracę już zaczyna.

Wszystkie tłoki zaraz ruszą,

bo się razem ruszać muszą.

Wykonaj zadanie w Zeszycie Grafomotorycznym s. 56 - narysuj drogi traktorów w tunelu

 Traktory i samochody” – zabawa ruchowa bieżna. Dziecko porusza się w różnym tempie. Na hasło rodzica: "Traktor!" - wolnym truchtem, natomiast na hasło: "Samochód!"– szybko.

 

 

2. „Wiejska zagroda” – praca plastyczna.  Rysowanie kredkami pastelowymi na kartkach formatu A4. Można też wykorzystać sylwety zwierząt TUTAJ wydrukować dziecku. Dziecko koloruje zwierzęta, wycina przykleja zwierzęta jednego gatunku blisko siebie i rysuje zagrody dla nich.

„Dopowiedz i zrób” – zabawa z rymami. N. mówi zdania, których zakończenia – słowa

do rymu – dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynności, o których jest mowa w zdaniach:

Powiedz: „prosię” i podrap się po nosie.

Powiedz: „koń” i wyciągnij do mnie dłoń.

Powiedz: „krowy” i dotknij palcem głowy.

Powiedz: „króliczki” i nadmij policzki.

Powiedz: „kaczuszka” i dotknij łokciem brzuszka.

Powiedz: „psy” i klaśnij – raz, dwa, trzy.

Praca w KP3.38 – przewidywanie następstw wydarzeń – rozwój wzrostu ziemniaka. Dziecko uzupełnia ilustrację nalepkami. Mówią, jak wygląda wzrost ziemniaków i czego roślina potrzebuje do wzrostu. Kolorują właściwe obrazki na dole.

„Czyje to domy?” – zabawa słownikowa. Dziecko  nazywa pomieszczenia, w których żyją poszczególne zwierzęta wiejskie: stajnia, obora, chlewik, kurnik, buda.

Praca w KP3.39 – dopasowywanie produktów do źródeł ich pochodzenia. Dziecko podaje nazwy produktów. Przyporządkowują produkty źródłom ich pochodzenia. Rysują kwadrat, koło lub trójkąt przy właściwych produktach.

 

To tyle na dzisiaj. Życzę miłej zabawy i miłego weekendu. Do poniedziałku. 

 

 


 

TEMAT DNIA:  CO SIĘ DZIEJE W ZAGRODZIE?

czwartek  08.04.2021 r.

 

Witam moje kochane Biedroneczki , pozdrawiam Was i Waszych Rodziców. Zapraszam do zabaw.

 

"Dziadek fajną farmę miał" - piosenka dla dzieci. Przypomnimy sobie piosenkę, którą zaczniemy dzisiejszy dzień. Spróbujcie ją śpiewać i naśladować zwierzątka.

 https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

"Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi – film edukacyjny dla dzieci 

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

 

1. "Była babuleńka" – osłuchanie z piosenką i zabawa taneczna przy niej

https://www.youtube.com/watch?v=6dc9jyRPye4

https://www.youtube.com/watch?v=N_wnFQCF3gQ

Była babuleńka rodu ubogiego,

miała koziołeczka bardzo upartego.

Ref.: Fik mik, fik mik,

szwadyrydy rydy, rach ciach ciach, bardzo upartego. (x2)

A ten koziołeczek był bardzo rozpustny,

wyjadł babuleńce zagonek kapusty.

Ref.: Fik mik, fik mik…

A weźże babulko kija sękatego

i wybijże mocno kozła upartego.

Ref.: Fik mik, fik mik…

– Aktywne słuchanie piosenki – podczas słuchania dzieci siedzą wygodnie, słuchają piosenki

i wykonują dowolne ruchy górną częścią tułowia, rękami, głową.

– Realizowanie rytmu piosenki – dzieci realizują rytm piosenki, klaszcząc, tupiąc, wybijaja rytm

na woreczkach dwiema złączonymi rękami, ręką wiodącą, ręką drugą i znowu ręką wiodącą.

„Była babuleńka” – zabawa taneczna do piosenki. Do zabawy potrzebujecie: chustka, opaska z uszami, zielona pocięta w paski bibuła, kij. Do zabawy można poprosić innych członków rodziny. Wszyscy stoją w kole. Mama jest babuleńką, dziecko – koziołkiem.

Podczas pierwszej zwrotki wszyscy stoją w kole, trzymają się pod boki i kołyszą się zgodnie z melodią. Babcia, która stoi w środku, próbuje ciągnąć za rękę koziołka, który się opiera.

Podczas refrenu wszyscy kręcą rękoma młynki – raz w jedną, raz w drugą stronę. Na: bardzo upartego – biorą się pod boki i tupią raz jedną, raz drugą nogą.

Podczas drugiej zwrotki wszyscy  stoją w kole, trzymają się pod boki i kołyszą się zgodnie z melodią.

Babcia trzyma się za głowę, zaś koziołek zbiera z podłogi kapustę – bibułę – udając, że ją je.

Podczas trzeciej zwrotki wszyscy  stoją w kole, trzymają się pod boki i kołyszą się zgodnie z melodią. Babcia bierze kij i goni koziołka, który jej ucieka po obwodzie koła.

2."Liczymy zwierzęta w gospodarstwie" – zabawa matematyczna. R. przygotowuje sylwety lub liczmany. Dziecko  manipuluje nimi, dokłada , odkłada i rozwiązują zadania.

W chlewie są 4 świnie i 4 prosięta. Ile zwierząt mieszka w chlewiku?

W stajni stoją 4 klacze i 4 ogiery. Ile koni stoi w stajni?

W kurniku na prawych grzędach jest 5 kur, a na lewych grzędach są 3 kury. Ile kur jest

razem?

W zagrodzie są 2 świnie, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?

"Ile zwierząt w zagrodzie?" – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko naśladuje w zabawie sposób poruszania się zwierząt, np. Rodzic mówi: Krowa – dziecko idzie z dłońmi po obu stronach głowy i wyciągniętym palcem wskazującym (pokazuje rogi). Na pytanie: Ile zwierząt w zagrodzie? dziecko zatrzymuje się, a rodzic stuka w bębenek, np. 4 razy. Dziecko słucha, liczą i pokazuje na palcach, ile usłyszało dźwięków. Następnie głośno odpowiada: Cztery. Gdy rodzic powie nazwę innego zwierzęcia, zabawa toczy się dalej.

"Zwierzęta do domów" – zabawa matematyczna.  R. gromadzi kilka pudełek z przykrywkami. Na każdej przykrywce narysowane jest inne zwierzę gospodarskie. R. na każde pudełko przykleja kartonik z cyfrą od 1 do 8. Zadaniem dzieci jest włożenie do każdego pudełka tyle obrazków zwierząt, ile wskazuje liczba na kartoniku. R. przygotowuje odpowiednią liczbę obrazków (co najmniej 10 sztuk każdego rodzaju). Dziecko wykorzystuje cyfry do podpisania działań.

 „Zabawy zwierząt” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko porusza się po pokoju w rytmie dowolnej muzyki. Na przerwę dziecko zatrzymuje się. Rodzic mówi, co robi określone zwierzę i ile razy, np. Koza skacze tyle razy (trzy klaśnięcia), a dziecko tyle samo razy podskakuje w górę, krowa kiwa głową tyle razy (pięć dźwięków), koń parska tyle razy (pięć klaśnięć)

Praca w KP3.37 – przeliczanie elementowa, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Dziecko szuka na ilustracji podanych zwierząt i kolorują liczbę pól odpowiadającą liczbie odnalezionych zwierząt każdego rodzaju.

„Na wiejskim podwórku” – zagadki słuchowe połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi. Rodzic odtwarza odgłosy zwierząt. Dziecko podaje nazwy rozpoznanych zwierząt, a następnie próbuje te zwierzęta naśladować.

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

 źródło: Internet

 

Zajęcia popołudniowe:

„W wiejskiej zagrodzie” Dziś gimnastyka przybierze formę opowieści ruchowej. Rodzice poproszę, abyście przeczytali dzieciom opowieść ruchową i wytłumaczyli, jakie ruchy powinny wykonywać podczas opowieści. Kiedy już będziecie wiedzieli, jak powinny wyglądać ruchy, możecie przystąpić do zabawy. Nie spieszcie się z wykonywaniem ćwiczeń podczas czytania. Zabawę możecie powtórzyć 2/3 razy. Zaczynajmy!   

Galerie zdjęć w trakcie przygotowywania. Zapraszamy wkrótce!

« Powrót

Przedszkole nr 1 w Złotowie

ul. Grochowskiego 14, 77-400 Złotów
NIP: 767-169-88-76
tel. +48 67 263 3358
E-mail: p1@przedszkola-zlotow.pl