Przedszkole nr 4
w Złotowie
ul. Królowej Jadwigi 54, 77-400 Złotów
tel. 67 263 2705
EKOLOGICZNY KĄCIK SENSORYCZNY
PROJEKT EDUKACYJNY w roku szkolnym 2019/2020
EKOLOGICZNY KĄCIK SENSORYCZNY
Czas przebiegu projektu: II- VI 2020 r. Koszt projektu: ok. 3.000 zł.
W tym środki własne: ok. 1.000 zł.
Autor projektu: mgr Łucja Motak
Nauczycielki współorganizujące projekt:
1. mgr Daniela Manikowska – organizacja i prowadzenie Quizu
2. mgr Katarzyna Kowalik – organizacja i prowadzenie konkursu kulinarnego dla rodziców
3. mgr Łucja Kamińska – organizacja i prowadzenie konkursu z zagadkami.
Założenia projektu:
Stymulacja wszystkich narządów zmysłu działa niezwykle relaksująco.
Korzystanie z ekologicznego kącika sensorycznego sprzyja obniżaniu poziomu stresu, wyciszaniu się, zwiększa koncentrację. Ekologiczny kącik sensoryczny jest miejscem dla każdego bez względu na wiek. Dzieci są ciekawe świata. Taki kącik sprawi, że poszerzą swoją wiedzę o przyrodzie, medycynie naturalnej.
1. Kształtowanie otaczającego świata, w tym świata roślin, poprzez zagospodarowanie fragmentu ogrodu przedszkolnego na rzecz ekologicznego kącika sensorycznego.
2. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczo-ekologicznych.
3. Wspomaganie rozwoju procesów poznawczych poprzez obserwację i doświadczanie wielozmysłowe.
Cele:
- zapoznanie z roślinami zaplanowanymi do uprawy w ekologicznym kąciku sensorycznym
- zapoznanie z różnymi sposobami rozmnażania roślin (nasiona, cebulki, bulwy, rozłogi, sadzonki)
- wzbogacenie wiedzy o niezbędnych warunkach uprawy roślin (woda, światło, podłoże – ziemia, pokarm zasilający wzrost – nawóz ekologiczny)
- nauka siania i sadzenia
- obserwacja wzrostu roślin; pielęgnacja uprawy
- zapoznanie ze sposobami wydobywania zapachów (poruszanie rośliną, rozcieranie listków)
- rozpoznawanie roślin za pomocą wielu zmysłów
- zachęcanie do zdrowego sposobu odżywiania się
WARUNKI MATERIALNE:
1. Drewniane donice, doniczki z recyklingu ( pojemniki po: śmietanie, lodach)
2. Ziemia uniwersalna
3. Granulowany nawóz ekologiczny
4. Narzędzia ogrodnicze: konewka, grabki i łopatka
5. Nasiona roślin: majeranek, bazylia, koper, pietruszka, fasola
6. Główka czosnku, cebula dymka
7. Sadzonki: szałwia, mięta, tymianek, rozmaryn, lawenda
8. Różnorodne podłoże do budowy ścieżek: kamienie, płytki betonowe o różnej fakturze, drewno
9. Gruba flizelina ogrodowa (agrowłóknina)
10. Dzwonki bambusowe – dopełnienie umożliwiające wykorzystanie wszystkich zmysłów.
11. Nagrody do: quizu i konkursu kulinarnego.
Zakłada się możliwość zmian w projekcie.
SPOTKANIE 1 – II 2020
T. Świat roślin – wycieczka do hurtowni nasion
Cel. Zapoznanie z różnymi sposobami rozmnażania roślin:
1. Prezentacja: nasion, cebulek, sadzonek
2. Uzyskanie informacji dotyczącej posiadanej przez dzieci wiedzy na temat warzyw
i ziół
3. Określanie właściwości nasion, cebulek, sadzonek za pomocą zmysłu: dotyku, węchu, wzroku, smaku
SPOTKANIE 2 – III 2020
EKSPERYMENT BADAWCZY ,,Uprawa fasoli szparagowej”
Cele:
1.Stworzenie różnych warunków wzrostu dla fasoli:
a) fasola w ziemi + dostęp do słońca
b) fasola w ziemi + woda – brak dostępu do słońca
c) fasola w ziemi + woda + dostęp do słońca
2. Obserwacja wzrostu fasoli w różnych warunkach
3. Wyciągnięcie wniosku z obserwacji
SPOTKANIE 3 – III - IV
T. Uprawa majeranku, bazylii, pietruszki, kopru
Praca w 4 zespołach.
Cele:
-Założenie uprawy (przygotowanie małych inspektów z ziemią)
- nauka wysiewania nasion – zwrócenie uwagi na głębokość wysiewu w zależności od wielkości nasion
- pielęgnacja roślinach
SPOTKANIE 4 – IV – V
T. Sadzenie ziół w skrzynkach: lawenda, szałwia, tymianek, rozmaryn, mięta.
Praca w 4 grupach
Cele:
- zapoznanie z budowa sadzonek,
- nauka sadzenia
- wspieranie wzrostu roślin przez pielęgnacje
SPOTKANIE 5 - V
T. Jaka to roślina?
Zagadki
Cel.
Rozpoznanie rośliny za pomocą zmysłu: węchu, dotyku, smaku
SPOTKANIE 6 - VI
QUIZ
T. Co wiem o roślinach ?
SPOTKANIE 7 - VI
T. Zioła i warzywa w kuchni polskiej.
KONKURS KULINARNY DLA RODZICÓW
,,Najsmaczniejsza potrawa – warzywa i zioła w roli głównej”
Cele.
1.Różne oferty zdrowego odżywiania się
2. Promowanie kuchni polskiej
SPOTKANIE 8 - IV- V - VI
T. Ekologiczny kącik sensoryczny.
Cele:
- zapoznanie ze sposobem korzystania z kącika
- poznawanie świata roślin wieloma zmysłami
Podczas projektu edukacyjnego prowadzona będzie dokumentacja fotograficzna.
Załącznik nr 1
QUIZ O ZIOŁACH
1. Czy zioła można uprawiać w doniczce?
a) tak
b) nie
2. Jakie warunki potrzebne są do uprawy ziół roślin?
a) słońce
b) ziemia
c) woda
d) słońce, ziemia , woda
3. Jak nazywa się zioło, z którego parzymy herbatkę na uspokojenie?
a) szałwia
b) melisa
4. Czy zioła pachną?
a) tak
b) nie
5. Czy zioła można wykorzystać do przygotowania potraw w kuchni?
a) nie można
b) tak – można je wykorzystać
6. Z jakich listków można zrobić smaczną herbatkę?
a) mięta
b) sałata
7. Jak nazywa się zioło, którym można posypać ugotowane ziemniaki?
a) szałwia
b) koperek
8. Z jakiej rośliny mama zrobi herbatkę gdy boli cię gardło?
a) szałwia
b) groszek
9. czy zioła można suszyć?
a) tak
b) niedziel
10. Czy z ziół można robić lekarstwa?
a) nie można
b) tak – można
11. Czy zioła mogą mieć różne kolory?
a) nie – wszystkie są zielone
b) tak – mają różne kolory
12. Czy wzrostowi ziół mogą szkodzić spaliny samochodowe?
a) nie szkodzą
b) tak – szkodzą
13.W zapamiętaniu nazw ziół pomogą nam:
a) tabliczki z nazwami ziół
b) znaki drogowe
14. Czy dzieci same mogą używać ziołowe lekarstwa?
a) tak
b) nie – bo mogą zaszkodzić dziecku
15. Które z wymienionych roślin nie jest ziołem?
a) majeranek
b) rzodkiewka
c) tymianek
16. Które zioło w swej nazwie posiada słowo ,,,węda”?
a) rozmaryn
b) mięta
c) lawenda
17. Czy niektóre zioła można wykorzystać do zrobienia kosmetyków?
a) tak - można
b) nie można
Załącznik nr 2
TABELA WZROSTU ROŚLIN
CZAS OBSERWACJI
|
MAJERANEK |
BAZYLIA |
CZOSNEK |
TYDZIEŃ 1 |
|
|
|
TYDZIEŃ 2 |
|
|
|
TYDZIEŃ 3 |
|
|
|
TYDZIEŃ 4 |
|
|
|
TYDZIEŃ 5 |
|
|
|
TYDZIEŃ 6 |
|
|
|
TYDZIEŃ 7 |
|
|
|
TYDZIEŃ 8 |
|
|
|
TYDZIEŃ 9 |
|
|
|
TYDZIEŃ 10 |
|
|
|
TYDZIEŃ 11 |
|
|
|