Strona główna
Serdecznie witamy! break

Przedszkole nr 4

w Złotowie

ul. Królowej Jadwigi 54, 77-400 Złotów
tel. 67 263 2705
e-mail: p4@przedszkola-zlotow.pl



EKOLOGICZNY KĄCIK SENSRORYCZNY - Projekt edukacyjny


PROJEKT EDUKACYJNY w roku szkolnym 2019/2020

 

EKOLOGICZNY KĄCIK SENSORYCZNY

 

Czas przebiegu projektu: II- VI 2020 r.    Koszt projektu: ok. 3.000 zł.

                                                                       W tym środki własne: ok. 1.000 zł.

Autor projektu: mgr Łucja Motak

 

Nauczycielki współorganizujące projekt:

1. mgr Daniela Manikowska – organizacja i prowadzenie Quizu

2. mgr Katarzyna Kowalik – organizacja i prowadzenie konkursu kulinarnego dla rodziców

3. mgr Łucja Kamińska – organizacja i prowadzenie konkursu z zagadkami.

 

Założenia projektu:

Stymulacja wszystkich narządów zmysłu działa niezwykle relaksująco.
Korzystanie z ekologicznego kącika sensorycznego sprzyja obniżaniu poziomu stresu, wyciszaniu się, zwiększa koncentrację. Ekologiczny kącik sensoryczny jest miejscem dla każdego bez względu na wiek. Dzieci są ciekawe świata. Taki kącik sprawi, że  poszerzą swoją wiedzę o przyrodzie, medycynie naturalnej.

1. Kształtowanie otaczającego świata, w tym świata roślin, poprzez zagospodarowanie fragmentu ogrodu przedszkolnego na rzecz ekologicznego kącika sensorycznego.

2. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczo-ekologicznych.

3. Wspomaganie rozwoju procesów poznawczych poprzez obserwację i doświadczanie wielozmysłowe.

 

Cele:

- zapoznanie z roślinami zaplanowanymi do uprawy w ekologicznym kąciku sensorycznym

- zapoznanie z różnymi sposobami rozmnażania roślin (nasiona, cebulki, bulwy, rozłogi, sadzonki)

- wzbogacenie wiedzy o niezbędnych warunkach uprawy roślin (woda, światło, podłoże – ziemia, pokarm zasilający wzrost – nawóz ekologiczny)

- nauka siania i sadzenia

- obserwacja wzrostu roślin; pielęgnacja uprawy

- zapoznanie ze sposobami wydobywania zapachów (poruszanie rośliną, rozcieranie listków)

- rozpoznawanie roślin za pomocą wielu zmysłów

- zachęcanie do zdrowego sposobu odżywiania się

WARUNKI MATERIALNE:

1. Drewniane donice, doniczki z recyklingu ( pojemniki po: śmietanie, lodach)

2. Ziemia uniwersalna

3. Granulowany nawóz ekologiczny

4. Narzędzia ogrodnicze: konewka, grabki i łopatka

5. Nasiona roślin: majeranek, bazylia, koper, pietruszka, fasola

6. Główka czosnku, cebula dymka

7. Sadzonki: szałwia, mięta, tymianek, rozmaryn, lawenda

8. Różnorodne podłoże do budowy ścieżek: kamienie, płytki betonowe o różnej fakturze, drewno

9. Gruba flizelina ogrodowa (agrowłóknina)

10. Dzwonki bambusowe – dopełnienie umożliwiające wykorzystanie wszystkich zmysłów.

11. Nagrody do: quizu i konkursu kulinarnego.

 

Zakłada się możliwość zmian w projekcie.

SPOTKANIE 1 – II 2020

T. Świat roślin – wycieczka do hurtowni nasion

Cel. Zapoznanie z różnymi sposobami rozmnażania roślin:

1. Prezentacja: nasion, cebulek, sadzonek

2. Uzyskanie informacji dotyczącej posiadanej przez dzieci wiedzy na temat warzyw

 i ziół

3. Określanie  właściwości nasion, cebulek, sadzonek za pomocą zmysłu: dotyku, węchu, wzroku, smaku

 

SPOTKANIE 2 – III 2020

EKSPERYMENT BADAWCZY ,,Uprawa fasoli szparagowej”

Cele:

1.Stworzenie różnych warunków wzrostu dla fasoli:

a) fasola w ziemi + dostęp do słońca

b) fasola w ziemi + woda – brak dostępu do słońca

c) fasola w ziemi + woda + dostęp do słońca   

2. Obserwacja wzrostu fasoli w różnych warunkach

3. Wyciągnięcie wniosku z obserwacji

 

SPOTKANIE 3 – III - IV

T. Uprawa majeranku, bazylii, pietruszki, kopru

Praca w 4 zespołach.

Cele:

-Założenie uprawy (przygotowanie małych inspektów z ziemią)

- nauka wysiewania nasion – zwrócenie uwagi na głębokość wysiewu w zależności od wielkości nasion

- pielęgnacja roślinach

SPOTKANIE 4 – IV – V

T. Sadzenie ziół w skrzynkach: lawenda, szałwia, tymianek, rozmaryn, mięta.

Praca w 4 grupach

Cele:

- zapoznanie z budowa sadzonek,

- nauka sadzenia

- wspieranie wzrostu roślin przez pielęgnacje

SPOTKANIE 5 -  V

T. Jaka to roślina?

Zagadki

Cel.

Rozpoznanie rośliny za pomocą zmysłu: węchu, dotyku, smaku

 

SPOTKANIE 6 - VI

QUIZ

T. Co wiem o roślinach ?

 

 

SPOTKANIE 7  - VI

T. Zioła i warzywa w kuchni polskiej.

KONKURS KULINARNY DLA RODZICÓW

,,Najsmaczniejsza potrawa – warzywa i zioła w roli głównej”

Cele.

1.Różne oferty zdrowego odżywiania się

2. Promowanie kuchni polskiej

 

 SPOTKANIE 8   -  IV- V - VI

T. Ekologiczny kącik sensoryczny.

Cele:

- zapoznanie ze sposobem korzystania z kącika

- poznawanie świata roślin wieloma zmysłami

 

 

 

 

Podczas projektu edukacyjnego prowadzona będzie dokumentacja fotograficzna.

 

 

 

 

 

                                               Załącznik nr 1     

       QUIZ O ZIOŁACH

 

1. Czy zioła można uprawiać w doniczce?

a) tak

b) nie

 

2. Jakie warunki potrzebne są do uprawy ziół roślin?

a) słońce

b) ziemia

c) woda

d) słońce, ziemia , woda

 

3. Jak nazywa się zioło, z którego parzymy herbatkę na uspokojenie?

a) szałwia

b) melisa

 

4. Czy zioła pachną?

a) tak

b) nie

 

5. Czy zioła można wykorzystać do przygotowania potraw w kuchni?

a) nie można

b) tak – można je wykorzystać

 

6. Z jakich listków można zrobić smaczną herbatkę?

a) mięta

b) sałata

 

7. Jak nazywa się zioło, którym można posypać ugotowane ziemniaki?

a) szałwia

b) koperek

 

8. Z jakiej rośliny mama zrobi herbatkę gdy boli cię gardło?

a) szałwia

b) groszek

9. czy zioła można suszyć?

a) tak

b) niedziel

 

10. Czy z ziół można robić lekarstwa?

a) nie można

b) tak – można

 

11. Czy zioła mogą mieć różne kolory?

 a) nie – wszystkie są zielone

b) tak – mają różne kolory

 

12. Czy wzrostowi ziół mogą szkodzić spaliny samochodowe?

a) nie szkodzą

b) tak – szkodzą

 

13.W zapamiętaniu nazw ziół pomogą nam:

a) tabliczki z nazwami ziół

b) znaki drogowe

 

14. Czy dzieci same mogą używać ziołowe lekarstwa?

a) tak

b) nie – bo mogą zaszkodzić dziecku

 

15. Które z wymienionych roślin nie jest ziołem?

a) majeranek

b) rzodkiewka

c) tymianek

 

16. Które zioło w swej nazwie posiada słowo ,,,węda”?

a) rozmaryn

b) mięta

c) lawenda

 

 17. Czy niektóre zioła można wykorzystać do zrobienia kosmetyków?

a) tak - można

b) nie  można

 

                       Załącznik nr 2

    

     TABELA WZROSTU ROŚLIN

 

 

 

   CZAS OBSERWACJI

 

 MAJERANEK

  BAZYLIA

  CZOSNEK

TYDZIEŃ 1

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 2

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 3

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 4

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 5

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 6

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 7

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 8

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 9

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 10

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ 11

 

 

 

 

 

« Powrót

Przedszkole nr 4 w Złotowie

ul. Królowej Jadwigi 54, 77-400 Złotów
tel. +48 67 263 2705
E-mail: p4@przedszkola-zlotow.pl