Strona główna
Serdecznie witamy! break

Jak zostać przedszkolakiem

informacje dla rodziców

Jestem sobie przedszkolaczek (proszę kliknąć)

Dobre rady ((proszę kliknąć)



ATUTY NASZEGO PRZEDSZKOLA
 serdeczna, rodzinna atmosfera 
 indywidualne i podmiotowe traktowanie każdego dziecka 
 usytuowanie przedszkola z dala od ruchliwych i zadymionych ulic 
 bogata oferta zajęć dodatkowych 
 stosowanie elementów nowoczesnych metody i formy pracy, pobudzających dzieci do aktywności i działania 
 możliwość lepszego poznania naszego miasta oraz regionu w trakcie różnorodnych wycieczek, spotkań z interesującymi ludźmi 
 wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna 
 dobrze wyposażone sale oraz duży plac do zabaw ruchowych na powietrzu 
 smaczna, zdrowa i urozmaicona kuchnia 
 program adaptacyjny, umożliwiający dziecku spędzanie pierwszych chwil w przedszkolu w towarzystwie rodziców 
 ciekawa oferta współpracy przedszkola z rodzicami 
 otwartość przedszkola na propozycje dzieci i rodziców 



NADAJĘ SIĘ NA PRZEDSZKOLAKA:

  • Zostaję na trochę bez mamy;
  • Umiem się ubrać i rozebrać (jeszcze nie całkiem samodzielnie);
  • Umiem się sam załatwić i umyć ręce (czasami ktoś mi pomaga);
  • Sam jem (chociaż nie robię tego szybko);
  • Mówię zdaniami (to nie jest największy problem, bo w przedszkolu się nauczę).



CO DO PRZEDSZKOLA?

  • Luźne spodnie lub spódnica w gumkę, bluza dresowa lub lekki sweterek – czyli ubiór „na cebulkę”, ważniejsza wygoda od elegancji. 
  • Kapcie – najlepiej na rzepy, kurtka z suwakiem, który łatwo się zapina.
  • Ubrania z rozciągliwymi dekoltami.
  • Ubrania  na zmianę (gdyby zdarzyła się „wpadka”).
  • Podkoszulek do przebrania (gdy przy zupie zadrży ręka), ewentualnie fartuszek. 
  • Podpisana piżama i pościel. 
  • Ukochany miś, dzięki któremu łatwiej będzie przeżyć rozstanie z mamą.
  • Poduszeczka, żeby przyjemnie było odpoczywać.



RADY DLA RODZICÓW

  1. Nie przeciągaj pożegnania w szatni; pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź.
  2. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
  3. Nie obiecuj; jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania.
  4. Kontroluj się, co mówisz. Zamiast: „już możemy wracać do domu”, powiedz: „teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
  5. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.
  6. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata. Rozstania z tatą są mniej bolesne.
  7. Pamiętaj! Żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem !

 

Co może zrobić rodzic, by ułatwić dziecku przekroczenie progu przedszkolnego?

  • Wytwarzać u dziecka pozytywne nastawienie do przedszkola.
  • Stopniowo dostosowywać rytm dnia dziecka do tego, jaki panuje w przedszkolu (np. zbliżone pory posiłków, przesunięcie drzemki na godzinę odpowiadającą porze leżakowania).
  • Kształtować u dziecka umiejętności porozumiewania się z innymi dziećmi i dorosłymi (poprzez zachętę do prowadzenia rozmów, dzielenie się przeżyciami).
  • Włączyć dziecko w przygotowania do pójścia do przedszkola, kupując wspólnie  piżamkę czy przytulankę, która będzie mu towarzyszyć.
  • Przeprowadzić tzw. trening umiejętności społecznych, polegający na doświadczaniu przez dziecko przebywania z innymi dorosłymi i dziećmi a także rozstania z rodzicami.
  • Wdrażać dziecko do samoobsługi (samodzielne jedzenie łyżką, mycie rąk, załatwianie potrzeb fizjologicznych, zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby).
  • Dostarczać dziecku materiały plastyczne, z którymi zetknie się w przedszkolu.
  • Stopniowo oswajać dziecko z okolicą, budynkiem przedszkolnym, placem zabaw a także salą i personelem placówki.
  • Brać udział w zajęciach adaptacyjnych.

 

Adaptację ułatwia:

  • Racjonalne podjęcie decyzji.
  • Pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu).
  • Poznanie placówki przez dziecko.
  • Wcześniejsze dostarczanie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi, bycia bez mamy.
  • Umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi.
  • Usamodzielnienie dziecka.
  • Jasne ustalenia reguł gry i konsekwencja w ich przestrzeganiu ( kto, gdzie, kiedy, dlaczego).
  • Stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu, bez posiłków, leżakowania), towarzyszenie dziecku.
  • Akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie dziecka.
  • Okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania.
  • Czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola.
  • Ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i domu.

 

Adaptację utrudnia:

  • Niepewność decyzji.
  • Brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu.
  • Nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą. Traktowanie dziecka przedmiotowo (syndrom „worka kartofli”).
  • Wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia.
  • Nieznajomość placówki.
  • Brak jasnych reguł, zmienność.
  • Brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi.
  • „Złe” przyzwyczajenia dziecka (np. zasypianie z dzieckiem).
  • Straszenie przedszkolem, paniami...
  • Brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucanie.

 

Dobre rady na pierwszy dzień:

  • opowiedz dziecku jak będzie wyglądał jego dzień i postaraj się, by tak było,
  • wstańcie na tyle wcześnie, by dać dziecku szansę na spokojne zjedzenie śniadania i inne rutynowe czynności,
  • możliwie konkretnie powiedz dziecku, kiedy je odbierzesz (np. po obiedzie, a nie „za chwilkę”) i koniecznie dotrzymaj obietnicy,
  • nie przeciągaj pożegnania - nic tak nie utrwala płaczu dziecka jak świadomość, że za jego pomocą może ono osiągnąć to, na czym mu w danej chwili zależy,
  • kontroluj co mówisz do dziecka,
  • bądź świadomy, że często drugie pożegnanie jest trudniejsze i bardziej dramatyczne od pierwszego.

 

Co każdy przedszkolak mieć powinien

  • Kapcie - najlepiej na rzepy,  podpisane
  • Ubrania luźne i wygodne, bez zapinanych mankietów, łatwe do zdjęcia,
  • Dodatkowe ubrania na zmianę (majteczki, spodnie, rajstopy, podkoszulka, bluzka),
  • Zestaw do leżakowania: powleczona poduszka, powłoczka na koc, piżamka (w worku - podpisana),
  • Wyprawka (tablica w szatni).

 

Postawy i zachowania dorosłych.

Postawy i zachowania dorosłych stanowią dla dziecka pierwsze wzorce, z których będzie czerpać w trakcie życia.

 

PAMIĘTAJMY !

  • Jeśli dziecko jest zawstydzane, uczy się poczucia winy.
  • Jeśli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać.
  • Jeśli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić siebie.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni, uczy się tego, jak znaleźć miłość w świecie.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.
  • Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności.
  • Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy się być cierpliwym.

 

ZASADY REKRUTACJI

Do naszego przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Po ogłoszeniu naboru Rodzice pobierają WNIOSEKZGŁOSZENIEdziecka, która jest podstawą przyjęcia dziecka do przedszkola. Formularz karty można pobrać w siedzibie przedszkola lub ze strony internetowej. Wypełniony formularz należy ZŁOŻYĆ w przedszkolu w określonym terminie. Wniosek  można złozyć tylko w jednym przedszkolu!

Rodzice otrzymują pisemną odpowiedź o przyjęciu dziecka do przedszkola. W czerwcu organizowane jest zebranie organizacyjne dla rodziców dzieci przyjętych.

 

« Powrót

Przedszkole nr 4 w Złotowie

ul. Królowej Jadwigi 54, 77-400 Złotów
tel. +48 67 263 2705
E-mail: p4@przedszkola-zlotow.pl