Strona główna
Serdecznie witamy! break

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

kontakt: p2@przedszkola-zlotow.pl

 

17 i 18.11.2020 r. Jolanta Kurowska

Propozycje zabawy logopedycznej dla dzieci -

" Chory krasnoludek" - zabawa fabularyzowana
Krasnalek był chory i leżał w łóżeczku i przyszedł pan doktor
- Jak się masz krasnalku?
Krasnalek kaprysi, ziewa, nie chce jeść, nie chce pić. Chyba się przeziębił:
- Ziewa szeroko z opuszczoną nisko dolną szczęką: aaaaaaaaaa
- Nie chce jeść i bardzo chudnie: wciąganie policzków
- Kaszle: z wysuniętym na zewnątrz językiem
- Chętnie ssie smoczek: naśladowanie odruchu ssania
- Bardzo marudzi: mmmm (murmurando)
Wzywamy pogotowie, pogotowie jedzie: eo, eo, au, au, ay, ay, iu, iu,yu, yu
Pan doktor zaleca:
- Płukanie gardełka (gulgotanie)
- Połykanie pastylek (naśladowanie połykania)
- Oglądanie gardła w lusterku (podczas wymawiania samogłosek)
Krasnalek zmęczony zabiegami ziewa (szeroko), ziewa i usypia:
- Chrapie (na wdechu)
- Chrapie (na wydechu)
Budzi się . Będzie brał inhalacje:
- Zaciska na przemian dziurki nosa (w tym czasie oddycha wolną dziurką)
- Wdycha powietrze nosem - wydycha ustami.
Krasnalek czuje się już lepiej- sprawdza czy gardło go jeszcze boli
Trzyma ręką gardło i wymawia sylaby (przy szeroko otwartych ustach):

ga go ge gu gy     ka ko ke ku ky    oko eke uku aku   ago ego ugu ogo   ga go ge gu gy

Zdrowy krasnoludek ma apetyt, zamyka usta i żuje coś smacznego (naśladowanie żucia).Po posiłku krasnal dostał czkawki:
Ap-ap, op-op, up-up, ep-ep, yp-yp, ip-ip.
Kiedy czkawka minęła postanowił pobawić się kolorowymi skrawkami papieru, które zdmuchiwał z blatu stołu. Papierki frunęły daleko, bo krasnal dmuchając na nie mówił: pa, po, pe, pi, pu, py (moment zwarcia przy p przedłużyć). Kiedy buzia mu się zmęczyła postanowił dmuchać na papierki przez nos.

  

W BIEŻĄCYM ROKU SZKOLNYM ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE PROWADZĄ:

MGR ANNA ZAMCZYK, MGR JOLANTA KUROWSKA

Program terapii logopedycznej z dziećmi przedszkolnymi-Jolanta Kurowska

Zajęcia logopedyczne w przedszkolu

Drodzy Rodzice!!! Zajęcia logopedyczne w przedszkolu odbywają się we wtorki i środy

Na zajęcia uczęszczają dzieci potrzebujące zajęć korekty mowy, zgłoszone przez Rodziców.

W bieżacym roku dzieci prosimy nie wyposażać dzieci w  zeszyty. Na zajęciach dzieci  wykonują ćwiczenia logopedyczne  bez użycia własnych przyborów z zachowaniem reżimu sanitarnego.

Przed przystąpieniem do realizacji zajęcia logopedycznego dzieci myją ręce.

Z poważaniem logopeda Jolanta Kurowska    Złotów, dn. 16.09.2020 r.


Ćwiczenia dla dzieci do codziennej realizacji w domu z Rodzicami

24.10.2020 r. Jolanta Kurowska

Proszę utrwalać z dziećmi ćwiczenia wprowadzone na zajęciach logopedycznych, ćwiczymy codziennie przez 5 minut, podczas zabawy, spaceru lub kąpieli:

  1. Ćwiczenia przygotowujące do wprowadzenia głoski L

a)     Wsunąć czubek języka między zęby i przygryźć go, następnie wykonać masaż spodniej jego części w kierunku ku górze.

b)    Podwinąć szeroko ułożony język do góry i oprzeć spodnią część czubka języka o wewnętrzną stronę górnych zębów,

c)     Unieść szeroki, rozluźniony język za górne zęby

d)    Cofnąć język do dziąseł,

e)     Klaskać językiem z góry do dołu,

f)     Liczenie ząbków czubkiem języka,

g)    Ćwiczenia ze słomką – układanie obrazków przy pomocy słomki, nakładanie kropek  na biedronkę itp.

 

Ćwiczenia przygotowujące do realizacji głosek s-z-c-dz.

Ćwiczenia języka: język szeroki i wąski; ułożenie języka za dolnymi zębami; cofanie języka w głąb jamy ustnej; liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie; oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów; dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski „e”;  zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł; „wymiatanie śmieci” – energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów

Ćwiczenia oddechowe:/te ćwiczenia sa trudne do wykonania w grupie przedszkolnej w okresie pandemii-proszę je realizowac w domu/  dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki;„tańczący płomyczek” – dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go; dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą; zawody „kto dmuchnie dalej” – zdmuchiwanie kulek waty z ręki; wydmuchiwanie baniek mydlanych; dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego; balonów, zabawek i piłek;„wyścigi samochodowe” – dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze;  „mecz piłkarski” – przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej na przeciwko;  „gotowanie wody” – dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza;

Ćwiczenia warg: rozchylanie warg jak w uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne);rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski „i”; naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami; układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej; gimnastyka warg i języka (wysuwanie języka do przodu, uśmiechanie się); wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust: kozy – me, me, barana – be, be, kurczątka – pi, pi, śmiechu – hi, hi; pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce „u”.

ćwiczenia przygotowujące do realizacji glosek sz-ż-cz-dż

SZ– czubek języka kierujemy za górne zęby (do górnego dziąsła), zęby zwieramy, wargi lekko wysuwamy do przodu.

Wszystkie podane poniżej ćwiczenia wkonujemy przed lustrem.

Każde  z nich powtarzamy dokładnie – kilka razy dziennie:

-       naśladowanie króliczka,

-       wypychanie językiem policzków,

-       układanie języka w kształt szpilki, rurki, łyżeczki,

-       oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach,

-       tworzenie z ust -"ryjka", wykonywanie całusków do rodziców/można odbijać całusy na kartce/

-       kierowanie języka do nosa, brody, ucha prawego, lewego jak najdalej,

-       unoszenie języka do górnego i dolnego dziąsła przy szeroko otwartych ustach-winda

W przypadku trudności z samodzieknym podniesieniem języka pomagamy przy pomocy palca wskazującego lub serdecznego, łyżeczki lub szpatułki układając je pod językiem na wprost złączenia górnych siekaczy. Czubek języka znajduje się u góry.

 Ćwiczenia przygotowujące do realizacji głoski R

- ćwiczenia języka : język wąski, szeroki, unoszeni za górne zęby, cofanie języka wzdłuż  podniebienia, klaskanie, mlaskanie,

 -     wysuwanie i wsuwanie języka przez zęby

-       klaskanie językiem – czubkiem,

-       ssanie cukierka – czubkiem języka,

-       układanie języka w kształt szpilki, rurki, łyżeczki,

-       unoszenie szerokiego języka na górne zęby

-       masowanie czubka języka szczoteczką do mycia zębów,

-     masaż języka przez wsuwanie go między lekko rozwarte

  1. Ćwiczenia przygotowawcze:

ttt  ttt  ttt  ttt    ddd  ddd  ddd  ddd

 td  td td td      tdn  tdn  tdn  tdn

te du te du te du te du        te de te de te de te de         te do te do te do te do

  1. Strzelanie językiem

ttra  ttro  ttre  ttru   ttry  ttra  ttro  ttre  ttru   ttry 

ddra  ddro  ddre  ddru  ddry  ddra  ddro  ddre  ddru  ddry 

  1. Ćwiczenia:  podwójne głoski

Tra  tro  tru  tre  try       Tra  tro  tru  tre  try

Dra  dro  dru  dre  dry     Dra  dro  dru  dre  dry

Wybranie galerii nie powiodło się!
Nieznana kolumna 'Id_grupy' w where clause