Strona główna
Serdecznie witamy! break

Biedronki 

Kontakt z wychowawcą grupy BIEDRONKI e-mail: p1biedronki7@wp.pl 


Temat kompleksowy: SIŁY NATURY

Temat dnia: ZABAWY Z WODĄ

PIĄTEK 05.02.2021r.

 

Witam Biedronki i Rodziców w ostatni dzień zdalnego nauczania i zapraszam do zabawy.

 

1.  Wesołe powitanie

https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec

2. Rybka – zabawa integracyjna z wykorzystaniem wiersza.

"Rybka"  Bolesław Kołodziejski

Płynie rybka złota poprzez fal odmęty, Rodzic rysuje dziecku na plecach fale.

nie wie, gdzie jej domek, jak płynąć, którędy.

Wokół tyle roślin, wodorostów tyle,

płynie mała rybka i kluczy przez chwilę.

Dopłynęła wreszcie do swojego domu, Rodzic  na chwilę zatrzymuję rękę.

o tym, że błądziła, nie mówi nikomu,

tylko szybko wpływa do łóżeczka swego, Całą ręką zatacza koła na plecach.

będzie smacznie spała do ranka jasnego.

Teraz Rodzic zamienia się z dzieckiem. Dziecko rysuje na plecach Rodzica.

3. Akwarium – zabawa plastyczno-techniczna. Rodzic przygotowuje: niebieskie kartki z bloku technicznego, kleje w tubce, pędzelki, kasza manna, muszelki, zielone woreczki foliowe, papier kolorowy, wzory rybek do kolorowania, nożyczki. Za pomocą pędzelka dziecko smaruje dół kartek klejem i sypie na to miejsce trochę kaszy manny. Rozprowadza  ją po całej powierzchni kleju, następnie zsypuje nadmiar kaszy – tak powstaje piasek na dnie akwarium. Na kaszę dzieci przyklejają muszelki. Następnie tną worki foliowe na paski. Rysują klejem kontury wodorostów i przyklejają w te miejsca kawałki rozciętej folii. Z kolorowego papieru wycinają rybki lub koloruje niżej podane wzory. Na niebieską kartkę przyklejają wycięte rybki.  To jest propozycja, można zrobić akwarium wg własnego pomysłu. 

Rybki do kolorowania i wycinania: (linki skopiować i wkleić do przeglądarki)

https://pl.pinterest.com/pin/313352086554140973/

https://pl.pinterest.com/pin/363454632431715310/

4. Zapraszam ponownie do muzycznej gimnastyki.

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

5. Zapraszam do eksperymentów z wodą.

- „Chmurka w butelce” – zabawa badawcza. Potrzebne są: przeźroczysta, plastikowa butelka, gorąca woda, kostka lodu. R.  przeprowadza na oczach dziecka eksperyment. Napełnia butelkę gorącą wodą. Po chwili ostrożnie wylewa połowę wody. W otworze butelki umieszcza kostkę lodu. Pod kostką lodu będzie można zobaczyć mglistą chmurkę. Dlaczego? Para wodna pod wpływem zimna gwałtownie się ochłodzi i skropli. Widoczna chmurka to skroplona para wodna. Warto pamiętać, że pary wodnej nie widać. To, co widzimy, to maleńkie kropelki wody, która jest już w stanie ciekłym.

-  „Gazowy, ciekły, stały” – zabawa badawcza. Potrzebne są: 3 jednorazowe kubeczki (z cienkiego  plastiku lub papieru), woda, żwir. R. przygotowuje 3 jednorazowe kubeczki (z cienkiego plastiku lub papieru). Razem z dzieckiem  pierwszy kubek napełnia wodą, drugi ciasno wypełnia żwirem. Trzeci kubeczek pozostaje pusty (a raczej napełniony powietrzem). Następnie R. próbuje każdy z kubków ścisnąć (najlepiej nad zlewem). Z pustym i wypełnionym wodą kubkiem będzie to możliwe, kubka ze żwirem nie da się zgnieść (no, może troszeczkę). Dlaczego? Zarówno powietrze, jak i woda, czy kamienie to materia – może ona występować w 3 stanach skupienia: gazowym (powietrze, którym oddychamy), płynnym (woda) i stałym (kamienie). Cząsteczki w gazie są ułożone bardzo luźno i swobodnie poruszają się w wielu kierunkach, dlatego kubek z powietrzem łatwo zmienił swoją formę. Podobnie z wodą – także ciecze nie mają swojego stałego kształtu, przyjmują kształt naczynia. Natomiast między cząsteczkami w kamieniu działają duże siły, dzięki czemu ma on stały kształt.

7. Karty pracy: Rybka - grafomotoryka 

https://pl.pinterest.com/pin/697776536008051606/

https://pl.pinterest.com/pin/575686764874034216/


Mam nadzieję, że proponowane zabawy podobały się. Do zobaczenia w poniedziałek!

 


 

 

Temat kompleksowy: SIŁY NATURY

Temat dnia: BEZ WODY NIE MA ŻYCIA

CZWARTEK 04.02.2021r.

 

Witam Was moje Biedronki i Rodziców. Zapraszam do zabaw. 


1.   Jeśli jesteś dziś szczęśliwy - piosenka na powitanie z pokazywaniem - powtórka

 https://www.youtube.com/watch?v=az7AZ2La6g4&list=PLeAXf0wm-GUndYcvZ5Y3DkL93-n4m-0Ix&index=3

2. Odgłosów wody

 https://youtu.be/oUgNe1fts-0

źrodło: Internet

3. Słuchanie wiersza T. Ferenca – Woda.


"Woda"

W sadzie jej pełno:
w studni aż dudni,
w deszczu pluszcze głośno,
w rzece płynie,
na samym morza dnie utopiona,
nie ginie.
W chmurze lekka jak para,
w wiadrze ciężka jak ołów,
piękna jak Wodospad Niagara,
w ogrodzie jak rosnący ogród.
A co drzewa mówią,
gdy im brak wody?
Co kwiaty,
Gdy nie ma deszczu?
Co powiesz ty,
Gdy przez dnie całe
sucho w kranie
i sucho w powietrzu?
Co powie żółta trawa
i popękana ziemia,
pusta studnia i rzeka,
i Sahara bez cienia?”

Rozmowa na temat wiersza:

– Co mówią drzewa, gdy im brak wody?

– Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?

– Co powiesz Ty, gdy przez dni całe sucho w kranie i sucho w powietrzu?

* wyciąganie wniosku: „bez wody nie byłoby życia na ziemi

3. Podkreślenie znaczenia wody dla organizmów żywych; zachęcanie do oszczędnego jej wykorzystywania. Ponieważ potrzebujemy dużo wody do różnych czynności zastanówmy się w jaki sposób możemy ja oszczędzać?
– mycie pod prysznicem – zamiast w wannie
– dokręcanie kranów
– mycie naczyń w zlewozmywaku a nie pod bieżącą wodą
– naprawianie uszczelek, dbanie by woda nie kapała
– dbanie o czystość rzek

źrodło: Internet

4.Wysłuchanie informacji na temat – Woda

Rozmowa połączona z obserwacją globusa lub  mapy świata. (kolor niebieski oznacza wodę, kolor zielony lądy.) Dlaczego mamy oszczędzać wodę, skoro na Ziemi jest jej tak dużo? Niestety, większość wody na Ziemi to woda słona, a tylko 3% to woda słodka, której używamy w codziennym życiu, z której korzystają zwierzęta i którą wykorzystują rolnicy do nawadniania pól czy przemysł do produkcji. Woda słodka na powierzchni lądów występuje raczej w niedostatecznej ilości Większość wody słodkiej  zmagazynowana jest w lodach i lodowcach, a pozostała znajduje się pod ziemią. Jedynie 1% zasobów wodnych świata to woda pitna.

5. „Kałuże, rzeka, jezioro” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko spaceruje po pokoju przy akompaniamencie muzyki. W przerwie, na hasło R.: Kałuże! – skacze przez "kałuże" na komendę: Rzeka! – falując złączonymi rękami idzie prosto. Na hasło: Jezioro! – dziecko  biega w kółko.

6. „Co się rozpuszcza w wodzie? – zabawa badawcza. Potrzebne są: szklanki z ciepłą i zimną wodą oraz produkty, które można mieszać z wodą (sól, cukier, mąka, pieprz mielony, ziemia ogrodowa.  

N. przygotowuje: szklanki z ciepłą i zimną wodą oraz produkty, które można mieszać z wodą (sól, cukier, mąka, pieprz mielony, ziemia ogrodowa). N. na początku zadaje pytanie: Jak myślicie, które z tych produktów rozpuszczą się w wodzie? Dziecko odpowiada  na podstawie własnych doświadczeń. R. zadaje pytanie dodatkowe: W której wodzie, zimnej czy ciepłej, prędzej rozpuszcza się dany produkt?

7. Zdrowa woda - słuchanie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g

– Aktywne słuchanie piosenki – dziecko siedzi wygodnie, słucha i piosenki i wykonuje dowolne  ruchy górną częścią tułowia, rękami, głową.

 – Realizowanie rytmu piosenki – dziecko klaszcze, tupie, wybija  rytm na woreczkach dwiema złączonymi rękami, ręką wiodącą, ręką i znowu ręką wiodącą.

– Zabawa ruchowa do piosenki – według pomysłu R.

– Analiza słuchowa zdań z piosenki – ilustrowanie ilości wyrazów z piosenki stukaniem dłonią o podłogę.

-  Rybki w wodzie  – zabawa ruchowa przy piosence. W trakcie refrenu naśladuje czynności wynikające ze słów piosenki. W trakcie zwrotek naśladuje pływającą rybkę.  

8. Bez wody nie ma życia - filmik edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=HU3zbIiiqv8

 

To tyle na dzisiaj. Zapraszam jutro na ostatni dzień zabaw. Pozdrawiam.

 


 

Temat kompleksowy: SIŁY NATURY

Temat dnia: SKARBY ZIEMI

ŚRODA 03.02.2021r.

 

Dzień dobry. Witam moje Biedronki i drodzy  Rodzice. Zapraszam na kolejny dzień zabaw.

 

1. Powitanka (skopiuj link i wklej w przeglądarce) 

https://www.youtube.com/watch?v=suNLaT7etoM

2. Skarby Ziemi - film o różnych kamieniach

https://www.youtube.com/watch?v=m0_nqaTOK7Y


        

źródło: Internet

3. Skarby Ziemi - zabawy matematyczne.

- Ile kamieni jest w pudełku? – ćwiczenie w przeliczaniu. R. przygotowuje pojemnik (najlepiej metalowy), małe kamienie, kartki z cyframi lub z narysowanymi kropkami (jako liczbami). Dziecko siedzi tyłem do R. Jego  zadaniem jest przeliczenie kamieni, które R. wrzucił do pudełka i podanie właściwej liczby przez wskazanie kartonika z cyfrą lub odpowiednią liczbą kropek.

- Segregujemy biżuterię mamy - klasyfikowanie wg rodzaju. R. udostępnia dzieciom swoją biżuterię, np. pierścionki, bransoletki, wisiorki, kolczyki. Dziecko może segregować według:  rodzaju, obecność kamieni, wielkości itp.  

- Robimy koralerysowanie wg instrukcji. R. daje dziecku kartkę i kredki. Prosi, by dziecko  narysowało linię prostą (sznur, na którym będą korale) i podaje instrukcje rysowania, np.: Narysuj 3 zielone kamienie i 2 czerwone. Ile jest razem kamieni na sznurku? Zabawa powtarzana jest wielokrotnie.  

5. Zapraszam do muzycznej gimnastyki. 

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

6. Zachęcam do obejrzenia filmów edukacyjnych o Skarbach Ziemi: (skopiuj link i wklej w przeglądarce)

https://www.youtube.com/watch?v=eCbYlOTb1mY&t=8s

-  Kopalnia soli Kłodawa

https://www.youtube.com/watch?v=FXAd83vYoAA

 

Miłej zabawy. Do jutra!

 


 

 

Temat kompleksowy: SIŁY NATURY

Temat dnia: ŻYCIE NA ZIEMI

WTOREK 02.02.2021r.


 Dzień dobry. Witam moje Biedronki i Rodziców. Zapraszam na kolejny dzień zabaw .

 

1. Jeśli jesteś dziś szczęśliwy - piosenka na powitanie z pokazywaniem

 https://www.youtube.com/watch?v=az7AZ2La6g4&list=PLeAXf0wm-GUndYcvZ5Y3DkL93-n4m-0Ix&index=3

 

2. Kula ziemska - zabawy badawcze z globusem. Rodzic pokazuje dziecku globus i zadaje pytania:  Co to jest? do czego służy globus? Rodzic wyjaśnia oznaczenia na globusie, wspólnie z dzieckiem szuka mórz, oceanów, kontynentów i określa miejsce położenia Polski. następnie dziecko porównuje Ziemię do figury geometrycznej i odpowiada na pytanie: Jaki kształt ma Ziemia?

          źródło: Internet

 

3. Ziemia jest jak.... -  zabawa słownikowa, rozwijanie słownika czynnego.

Na początku Rodzic opowiada dziecku o Ziemi: Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali i troszczyli się o nią. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Potem ludzie zapomnieli o niej i zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwo i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy. Rodzic przygotowuje napis Ziemia jest jak... Dziecko próbuje go odczytać globalnie , a następnie samo dopowiada zakończenie tego zdania.

 

4. Ziemia - zabawa ruchowa

Rodzic gra na bębenku a dziecko biega, podskakuje lub maszeruje, na hasło: Ziemia - dziecko obraca się dookoła własne osi. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

5. „Ja zaczynam, a ty skończ” – zabawa dydaktyczna, rozwijająca słuch fonemowy. Rodzic mówi początek zdania, a dziecko ma za zadanie je skończyć (zdania powinny się rymować).

Przykładowe zdania:

Segregując śmieci, oszczędzając wodę,

dbasz o ..... (przyrodę)

 

Ziemia sobie nie da rady,

segregujmy więc ..... (odpady)

 

Kapie kropelka kapu, kap,

a w innych domach wody ..... (brak)

 

Segregując śmieci,

dbasz o inne ..... (dzieci)

 

Ziemia to nasz świat,

niech więc żyje milion ..... (lat)

 

Ziemia to nasz raj,

więc o niego ..... (dbaj)

6. Budujemy wyrazy - zabawa słuchowa.

Rodzic przygotowuje obrazki  przedstawiające: globus, las, woda, ul, oraz cegiełki (prostokąty wycięte z białej kratki)  do oznaczenia głosek w nazwach obrazków. Dziecko pod każdym obrazkiem układa cegiełki pod obrazkiem. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania.

7. Moja planeta - słuchanie piosenki, zabawa rytmiczna i taneczna

https://www.youtube.com/watch?v=cZ-nwKdwPc4

- słuchanie piosenki - rytmicznie wyklaskuje na raz , refren w kolana

- ponowne słuchanie - taniec dowolny-  przy zwrotkach,  na refren - z Rodzicem w kółeczkach

- na koniec na powtarzające się słowa SOS - śpiewa trzymając ręce przy ustach "wołanie" raz z prawej a raz z lewej strony

 

8. Ułóż puzzle online

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/226198-planeta-ziemia

 

9. Globus - kolorowanka

https://pl.pinterest.com/pin/690458186605436186/

 

Miłej zabawy! Mam nadzieję, że uczycie się wiersza "Pstryk". Jak wrócicie do przedszkola chętnie posłucham jak recytujecie. 

 

 


 

Temat kompleksowy: SIŁY NATURY

Temat dnia: W ZGODZIE Z PRZYRODĄ

PONIEDZIAŁEK 01.02.2021r.

 

Dzień dobry. Dzisiaj kolejny dzień zajęć zdalnych. Zapraszam do zabawy.


1.Wesołe powitanie

https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec

2. Rodzic czyta tekst pt. " Niewyczerpane źródło energii"   Maciejka Mazan

Był mroźny lutowy dzień. Parę minut po dziesiątej zaczął prószyć śnieg, który zmienił się w prawdziwą burzę śnieżną. Wicher niósł kłęby białych płatków i szarpał gałęziami drzew.

– Okropność – powiedziała Tosia. – Po co komu taki wiatr?

– Właśnie – zgodziła się Ala. – Taki wiatr jest nie tylko niepotrzebny, ale i szkodliwy, bo może coś złamać albo porwać!

– Jakby porwał Ernestę, toby nie był niepotrzebny! – wtrącił się Mały Bobek i zaczął się zaśmiewać.

– Ty się, Bobek, o mnie nie martw – odezwała się Ernesta, która to usłyszała. – Ja chodzę na karate, więc mam mięśnie. Żaden wiatr mnie nie porwie. Natomiast ty nie trenujesz ani mięśni, ani głowy, więc dziś powinieneś szczególnie uważać. I pewnie by się pokłócili, gdyby pani nie zaczęła mówić, że wiatr nie tylko nie jest niepotrzebny, ale i bardzo pożyteczny. Ludzie budują specjalne wielkie wiatraki, którymi wiatr obraca;w ten sposób gromadzi się energię – w ekologiczny sposób, który nie szkodzi środowisku.

– A wiecie, jakie jeszcze znamy ekologiczne źródła energii? – spytała pani.

Wszyscy się bardzo głęboko zastanowili, ale nikt się nie odezwał.

– Słońce! – powiedziała pani. – Jego energię można magazynować w specjalnych bateriach

słonecznych.

– Niebywałe – przejął się Aleksander. – Czy to naukowo potwierdzone informacje?

– Jak najbardziej – zapewniła go pani. – Słonecznego blasku nigdy nie ubędzie nawet, gdybyśmy

zmagazynowali go w tysiącu baterii. Tak samo jest z wiatrem. Te źródła energii są niewyczerpane.

Czy potraficie wymyślić jeszcze inne niewyczerpane źródło energii? I znowu nikt się nie odezwał, nawet Aleksander. Jednak po chwili rękę podniósł Marek.

– Ja znam takie źródło energii, które nie wyczerpuje się ani na chwilę. To moja siostra. Biega przez cały ranek, biega przez całe popołudnie, biega przez cały wieczór i nawet w nocy, jak śpi, to ciągle porusza nogami. I bez przerwy mówi! Bez przerwy! Przeważnie do mnie, a ja jej muszę odpowiadać, bo jak nie, to zaraz krzyczy. Zresztą ona w ogóle lubi krzyczeć, tak sobie. Mam spokój tylko w przedszkolu, a poza tym moje życie to pasmo udręk. Więc jakby pani chciała sobie wziąć moją siostrę jako to ekologiczne źródło energii, to ja ją bardzo polecam. Tylko nie wiem, co na to rodzice… Ale niech pani chociaż spyta, ja bardzo proszę!

R.  zadaje dziecku pytania: O czym rozmawiały dzieci w przedszkolu? Czy wiatr jest pożyteczny? Co to jest energia? Jak inaczej możemy nazwać energię? Co to jest prąd? (niewidoczna energia) Gdzie jest wykorzystywany prąd? Gdzie powstaje prąd? (w elektrowni) Jak dostaje się do naszych domów? (płynie przewodami) Jakie utrudnienia pojawią się w naszym domu i życiu, gdy zabraknie prądu? Co to znaczy odnawialne źródło energii? Jakie inne odnawialne źródła energii znacie? Czy Marek znalazł faktycznie odnawialne źródło energii? Dziecko po skończonej rozmowie powinno wysnuć wniosek, że odnawialne źródła energii to takie, które się nigdy nie wyczerpują 

 

Odnawialne źródła energii przykładowe linki:  

https://www.google.com/search?q=odnawialne+%C5%BAr%C3%B3d%C5%82a+energii+rysunek&tbm=isch&ved=2ahUKEwjNyda468XuAhUNsSoKHVlfCcMQ2-cCegQIABAA&oq=odnawialne+%C5%BAr%C3%B3d%C5%82a+energii+&gs_lcp=CgNpbWcQARgCMgQIABBDMgIIADICCAAyAggAMgQIABBDMgIIADIECAAQQzICCAAyAggAMgQIABBDUNezC1jXswtg6uwLaABwAHgAgAHOAYgBzgGSAQMyLTGYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=znUWYM2qHI3iqgHZvqWYDA&bih=657&biw=1366

 

3.  „Płynie prąd – awaria” – zabawa ruchowa. Dziecko -zabawka poruszają się po dywanie, bo płynie w nich prąd. Na hasło N.: Awaria! – dziecko staje bez ruchu, bo nie ma prądu.

4. „Pstryk” – nauka na pamięć wiersza Juliana Tuwima.

Sterczy w ścianie taki pstryczek,
Mały pstryczek – elektryczek,
Jak tym pstryczkiem zrobić pstryk,
To się widno zrobi w mig.
Bardzo łatwo:
Pstryk – i światło!
Pstryknąć potem jeszcze raz –
Zaraz mrok otoczy nas.
A jak pstryknąć trzeci raz –
Znowu dawny świeci blask.
Taką siłę ma tajemną
Ten ukryty w ścianie smyk!
Ciemno – widno, widno – ciemno.
Któż to jest ten mały pstryk?
Może świetlik? Może ognik?
Jak tam dostał się i skąd?
To nie ognik. To przewodnik,
Taki drut, a w drucie PRĄD,
Robisz pstryk i włączasz PRĄD!
Elektryczny bystry PRRRĄD!
I skąd światło?
Właśnie skąd!

5.„Rytmiczne powtarzanki” – zabawa słownikowa. R. wybiera fragment wiersza, podaje rytm (dowolny, najlepiej na cztery z wykorzystaniem ćwierćnut i ósemek, np. ta, ta, ta, ti, ti lub ta, ta ti, ti, ta) i wspólnie z dzieckiem recytuje wybrany fragment. Dziecko stara się go powtórzyć w tym samym rytmie. Jeśli dziecko wystarczająco dobrze opanują podany fragment, wówczas R. może zaproponować wypowiadanie wiersza wolno lub szybko. Na koniec dziecko recytują wiersz. Mam nadzieję, że jak wrócicie do przedszkola to zarecytujecie razem wiersz.

6. „Jak można oszczędzać energię elektryczną w domu?” – rozwijanie słownika czynnego.

Rodzic przeprowadza z dzieckiem swobodną rozmowę, zachęca je do wypowiedzi i zadaje pytania: Czy możemy żarówką świecić cały dzień i noc? Czy prąd jest za darmo, czy trzeba go oszczędzać? Czy prąd może się wyczerpać? Dlaczego? Jak możemy go oszczędzać? Po skończonej dyskusji Rodzic przypomina dziecku, by zawsze gasiło światło, gdy wychodzi z pokoju.

7. „Wiatraczki” – zabawa plastyczno-techniczna. Rodzic przygotowuje:  papierowy kubek, pędzel, farby, pinezki, nożyczki, gofrowane kartki, kleje, czarne markery, żółta kartka z bloku technicznego w formacie A5.

Dziecko maluje  kubek farbami plakatowymi na wybrany, jednolity kolor. Z żółtej kartki wycinają małe kwadraty (okna) oraz kwadraty z zaokrąglonym bokiem (drzwi). Kontury tych elementów obrysowują czarnym markerem. W wyciętych kwadratach rysują krzyżyki, żeby przypominały okna, a w kwadratach z zaokrąglonym bokiem – kropki, które będą klamkami u drzwi. Tak przygotowane okna i drzwi dziecko przykleja do kubków odwróconych do góry dnem. Następnie z gofrowanych kartki  dziecko wycina dwa wąskie paski, które będą skrzydłami wiatraka. Przypina je pinezkami do czubków kubków i wiatraki gotowe.

przykład:

https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/1404-wiatraki

 

To tyle na dzisiaj. Miłej zabawy i do jutra!

 

 


 


Piątek 29.01.2021 r.

Temat dnia:  "Jem zdrowo i ćwiczę"

 

1. Rodzicu przeczytaj tekst pt.  "Dla każdego coś zdrowego"   Stanisław Karaszewski

„Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!

Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!

Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!

Na kanapkę, prócz wędliny, połóż listek zieleniny!

I kapusta, i sałata, w witaminy jest bogata!

Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!

Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!

Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!

Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka.

Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!

Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!

Kto je tłusto i obficie, ten sam sobie skraca życie!

Bób, fasola, groszek, soja – to potrawa będzie twoja.

Sosy lepsze są niż tłuszcze, niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!

Zostaw smalec, dolej olej, niech na olej będzie kolej!

 Dobra także jest oliwa, bo dla zdrowia sprawiedliwa!”

Przykładowe pytania  jego treść, pyta: Jak należy jeść, by odżywiać się zdrowo, jakie pieczywo, co położyć na kanapkę oprócz wędliny? Z czego powinna się składać dieta oprócz klusek i kotleta? Kiedy człowiek będzie piękny i gładki? Co jest zdrowsze: potrawy gotowane czy smażone? Co zawierała wyliczanka? Które białko jest najzdrowsze? Kto skraca sobie życie? Które tłuszcze są zdrowsze? Dzieci na zasadzie echa powtarzają poszczególne

2. „Piramida zdrowia” – kolaż, praca plastyczno-techniczna z wykorzystaniem gazetek promocyjnych, wycinanie i naklejanie obrazków z gazet, rozumienie racjonalnego sposobu odżywiania się i zdrowego stylu życia.

 Rodzic  przygotowuje gazetki promocyjne, kartki, kredki, nożyczki, klej, piramidę (format dowolny). Wyjaśnia i przypomina, jak wygląda piramida zdrowia. Na dużym trójkącie podzielonym na poziomy zaznacza rysunkiem – symbolem (według pomysłu R. lub dziecka ), jakie produkty znajdują się na poszczególnych poziomach piramidy oraz gdzie znajduje się sen, picie wody, brak cukru i soli.  Dziecko wycina i nakleja wycięte obrazki. 

Piramida zdrowego żywienia

https://pl.pinterest.com/pin/778841329295157711/

Przykład pracy "Piramida zdrowia"

http://edufunkids.com/piramida-zdrowego-zywienia-zabawa-edukacyjna/

4. Zimowe ćwiczenia w podskokach i rytmika dla dzieci

Rodzicu zaproś dziecko do ćwiczeń, kliknij na link:

https://www.youtube.com/watch?v=H08aiHpZK_s

Zadanie dodatkowe:

5 „Zdrowe barwniki” – zabawa badawcza.

Rodzic  przygotowuje:  słoik z zakrętką, marchew, tarkę do warzyw, wodę i olej. Ściera marchewkę na tarce, wkłada do słoika, zalewa wodą i zakręca pokrywkę. Potrząsa słoikiem, dzieci obserwują. Następnie wlewa do słoika z marchewką olej – on nie miesza się z wodą, ponieważ jest lżejszy. R.  ponownie zakręca słoik, potrząsa, a dzieci obserwują, że olej zabarwia się na pomarańczowo. R  tłumaczy, że z marchewki wydzielił się naturalny barwnik

roślinny – karoten.

Miłej zabawy i weekendu. Serdecznie wszystkich pozdrawiam. Do poniedziałku :)


 

Galerie zdjęć w trakcie przygotowywania. Zapraszamy wkrótce!

« Powrót

Przedszkole nr 1 w Złotowie

ul. Grochowskiego 14, 77-400 Złotów
NIP: 767-169-88-76
tel. +48 67 263 3358
E-mail: p1@przedszkola-zlotow.pl