Przedszkole nr 1
w Złotowie
ul. Grochowskiego 14, 77-400 Złotów
tel. 67 263 3358
e-mail: p1@przedszkola-zlotow.pl
NIP: 767-169-88-76
Podstawa programowa i programy
Podstawa programowa a program nauczania
Podstawa programowa i program nauczania są niezbędne do realizacji procesu dydaktycznego. Prawo oświatowe jednoznacznie definiuje oba dokumenty i z tych definicji wywodzimy różnice w ich konstrukcji, a także przydatności w sposobie wykorzystania podczas procesu nauczania.
Podstawa programowa to obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności opisanych w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego.
W podstawie programowej znajdują się także zadania wychowawczo- -profilaktyczne szkoły oraz opis warunków i sposobów realizacji podstawy programowej.
Wszystkie te elementy mają być obligatoryjnie uwzględnione w programach wychowania przedszkolnego, programach nauczania i podczas realizacji zajęć z wychowawcą oraz mają umożliwiać ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych.
Podstawa programowa jest aktem prawnym jednolitym dla wszystkich szkół danego typu w całym kraju, stanowionym przez Ministra Edukacji Narodowej.
Program nauczania natomiast jest opisem sposobu realizacji celów wychowania i kształcenia oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej dla danego etapu edukacyjnego.
Program nauczania może być również tworzony i realizowany dla zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa.
Treści nauczania zawarte w programie nauczania mogą wykraczać poza treści ustalone w podstawie programowej, natomiast nie dopuszcza się, by treści w programie nauczania nie wyczerpywały treści podstawy programowej.
Upraszczając, można więc powiedzieć, że podstawa programowa wskazuje, czego nauczać, natomiast program nauczania opisuje, jak to robić.
Podstawa programowa(KLIKNIJ) zawiera:
I. Zadania przedszkola - str.5
II. Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego -str.6
III. Warunki i sposób realizacji - str.10
Zestaw programów wychowania przedszkolnego do realizacji w roku szkolnym 2021/2022
1. PR-1/2021 - "Zabawy z porami roku" (kliknij) - program wychowania przedszkolnego. Autor: dr Iwona Lewkowicz, dr Anna Tworkowska-Baraniuk. Wydawnictwo: Podręcznikarnia, realizują : grupa Żabki, Biedronki, Motyle, Pszczółki
2. PR-2/2021 -"Trefliki" (kliknij)- program wychowania przedszkolnego. Autor: Dorota Kossakowska, Wydawnictwo Podręcznikarnia, realizują Krasnale , Misie, Słoneczka
3. PR-3/2020 - "Program nauczania języka angielskiego" (Kliknij) Autor: Magdalena Appel, Joanna Zarańska, Ewa Piotrowska. realizują : wszystkie
grupy przedszkolne
4. PR-4/2021 - "Kocham dobrego Boga" (kliknij). Autor Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, numer programu AZ-0-01/10 realizują: Misie, Słoneczka, Pszczółki , Biedronki
PONADTO REALIZUJEMY W ROKU SZKOLNYM 2021/2022 NASTĘPUJĄCE PROGRAMY:
Głównym celem programu jest zwrócenie uwagi rodziców dzieci 5-6 letnich na specyfikę ich rozwoju, istotę zmian fizycznych i psychicznych, których doświadczają, ze szczególnym naciskiem na ich potrzeby, słabości i kryzysy.
Cele szczegółowe programu to:
Założenia programu:
Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego.
Cele główne programu:
Cele szczegółowe programu:
Przedszkole nr 1 w Złotowie
ul. Grochowskiego 14, 77-400 Złotów